Американският самолетостроителен гигант "Локхийд
Мартин" спечели договор в НАСА за изработване на концепция за безшумен
свръхзвуков пътнически самолет, съобщи американската космическа агенция. С това
вероятно ще се възроди концепцията за свръхзвуков пътнически авиолайнер.
Туполев Ту-144 е първият в света свръхзвуков пътнически
самолет, конструиран от конструкторско бюро Туполев, под ръководството на
авиационния конструктор Алексей Туполев. Първоначално той лети само
демонстративно, през 70-те е изваден от експлоатация, ползва се само като
товарен самолет, впоследствие проекта е прекратен.
Първият полет на самолета на европейския аналог на Туполев -
Конкорд е през 1969 г. Той е най-сигурният пътнически самолет до единствената
му катастрофа през 2000 г., ако се оценява количеството на загинали пътници
спрямо изминатото разстояние. При полет 4590 на Air France от летище „Шарл де
Гол“ в Париж до летище „Джон Ф. Кенеди“ в Ню Йорк на 25 юли
2000 г. 16:40 ч. лявото крило на самолета се запалва при излитане и той
катастрофира. Всички пътници и екипажът загиват, както и 4 души на земята. На
10 април 2003 г. British Airways и Air France едновременно
обявяват, че ще прекратят полетите на Concorde по-късно през годината. Те
посочват нерентабилността на „Concorde“ поради по-ниския брой пътници след
катастрофата от 2000 г., намаляването на пътниците след атаките на
Световния търговски център в Ню Йорк през 2001 г., както и повишените
разходи за гориво и поддръжка.
Сега проекта на "Локхийд Мартин" ще получи около
20 млн. долара за 17 месеца. Този договор според НАСА е стъпка напред към
създаването на свръхзвукови пътнически самолети, които обаче да са тихи и
икономични.
Според НАСА, ако първоначалните изчисления покажат, че проектът е изпълним, евентуално експериментален модел на такъв самолет ще бъде готов през 2020 г.
Според НАСА, ако първоначалните изчисления покажат, че проектът е изпълним, евентуално експериментален модел на такъв самолет ще бъде готов през 2020 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар