Персоналният идентификационен код (ПИК), издаван на
клиентите на Национална агенция за приходите (НАП), вече може да бъде получен
от всеки от офисите в страната, съобщиха от Старозагорската структура на
Приходната агенция. Досега кодът се получаваше задължително от офиса по постоянен
адрес на гражданите и по регистрация на фирмите. Над 5000 са персоналните
кодове, издадени на фирми и физически лица от началото на годината в област
Стара Загора.
През изминалата данъчна кампания, в страната, всяка трета
декларация за доходите е била подадена по интернет с персонален код, а над 2
милиона са справките за задължения и плащания, направени на сайта на НАП от
началото на 2015 г.
Най-новите електронни услуги на приходната агенция, достъпни
с ПИК за физическите лица, са възможността за:подаване на декларация
за регистрация на самоосигуряващо се лице, както и уведомления за сключване,
изменения или прекратяване на трудови договори; автоматизирано плащане на
дължимите суми към държавата директно от справката за задълженията; подаване на
осигурителна декларация образец 7 (задължително изисквана от безработни и
неосигурени за здраве на друго основание и при възстановяване на
здравноосигурителни права); подаване на декларация образец 5 (подавана от
самоосигуряващи се лица, когато се осигуряват само във фонд „Пенсии” на
държавното обществено осигуряване).
От предоставяните електронни услуги на НАП, притежателите на
ПИК и електронен подпис могат да получат информация и за имената на лицето
изпратило към НАП данните за всички подадени документи по интернет.
Услугата Справка за достъп до електронните услуги на
НАП, обобщена позволява на притежателите на ПИК и електронен подпис, с
пълен достъп до е-услугите на НАП, да проверят кой има право да подава данни
към Агенцията и да прави справки от тяхно име, както и нивото на достъп на
упълномощените лица. По този начин задълженото лице може да осъществява
ефективно контрол и да предотврати злоупотреби с подаването на данни от негово
име към НАП.
Издаването на ПИК е безплатно, отнема няколко минути, а с
него физическите лица могат да подават данъчни и осигурителни декларации, да
следят данъчната си сметка за задължения и плащания, да проверяват
осигурителния си доход и да ползват редица други електронни услуги.
Допълнителна информация за услугите с ПИК може да бъде
получена от сайта на НАПwww.nap.bg или на
информационния телефон 070018700, на цената на градски разговор.
Няма коментари:
Публикуване на коментар