По презумция, когато човек влезе в
офис на мобилен оператор, той трябва да внимава как да не бъде измамен! Комисията за защита на потребителите се сети, че неустойките при преждевременно
прекратяване на договорите са необосновано големи (плаща се за всичките
оставащи месеци до края на договорения срок). Факт! За много други обичайни
практики обаче остават невидими за КЗК. Ето няколко случаи, на които лично съм бил
свидетел.
Мтел имаше проблеми със софтуера,
спомняте ли си? Тогава клиентите питаха – кога ще си платим сметките, дали няма
да се натрупат големи суми? Спокойно, казваха служителите, всичко ще се оправи
до дни! Всъщност, за няколко месеца! Накрая, потребителите трябваше да платят
суми от 70-100 или повече лева, в зависимост от плана и колко са говорили.
Някой извини ли им се, компенсира ли ги с нещичко? Не, няма такова нещо. Тогава
мнозина напуснаха и отидоха при други мобилни оператори – от трън, та на глог…
Наскоро станах свидетел как вървят
промоциите в Глобул. Всъщност по тази схема работят всички мобилни оператори в
страната. На жената и предлагат нова сим-карта с още 100 минути към всички
мрежи. Подписва и договор от четири страници, с още пет страници приложение. В
една от тях кратко пише, че с активиране на картата отпада възможността да се
откаже от договора в определения 14-дневен срок. Всъщност в изпипаната от фирмените
юристи документация е трудно да се ориентира и човек врял и кипял в много
сделки. За късмет, тя не пуска новата карта и успява да избегне клопката.
Успява, но след като се намесва неин роднина и след грандиозен скандал в офиса
на оператора.
Виваком (Мтел и Глобул също) пък ти
праща съобщения – „може да спечелиш голяма награда, да ти я пратим или да я
дадем на друг?” Ако не пратиш есемес, че не искаш да участваш в такива игрички
започват да ти пристигат съобщения, които се таксуват. Накрая ги питаш защо и
те ти отговарят - да си проверил на фирмения сайт каква е системата за поредното
прецакване. И ако има разправии, главният аргумент е, че те са големи фирми и
няма да можеш да ги осъдиш! За проверка на надписани сметки пък нищо не може да
се направи, защото няма механизъм от някакъв независим орган за контрол.
Печатните месечни оферти пък са
толкова объркани, че задължително ти трябва помощ от служител за да ги
разбереш. Цените на апаратите са обвързани с абонаментните планове, едните са на едни страници, другите на други - разлистващ и проверяваш. Шрифта също е различен, условията са в много варианти и трябва много да се внимава. И се почват най-различни предложения за „изгодни тарифи”, които не
внасят яснота, а още повече те объркват. Това са само малка част от обичайните практики на комуникационните
компании.
„Пишете дълго и неясно” – съветвал Наполеон
чиновниците си, защото те са нужни, когато има проблеми. Ако няма, те ще ги
създадат. Така сериалът „Ало, Ало – майката си е е…”, в „мобилен вариант”
продължава. Дано КЗК да се сети, че в дейността на мобилните оператори има още
много трески за дялане.
Димитър Славов
Няма коментари:
Публикуване на коментар