Един от колосалните трудове на големия румънски културолог,
философ и писател Мирча Елиаде – „Йога“, излиза в ново, луксозно издание. В
книгата, с подзаглавие „Безсмъртие и свобода“, са обстойно разгледани четирите
основни понятия в индийската духовност – карма, мая, нирвана, йога.
От книгата ще научим, че Индия е втората най-многолюдна
страната в света, в която отчетливото разделение на касти и разнообразните,
крайно непонятни обичаи впечатляват силно европееца. Тази непозната в много
отношения и до днес земя буди западния изследователски интерес от десетилетия –
преоткриването на Индия продължава до ден днешен и краят му едва ли ще настъпи
скоро.
В „Йога“ Елиаде използва терминологията на
западната философия, за да разясни закона на кармата – този на т.нар.
универсална причинност, свързващ човека с Космоса и осъждащ го на безкрайна
поредица от прераждания, вълнувал мнозина в Индия след постведическия период.
Румънският учен обръща специално внимание на космическата илюзия, с която човек
трябва да се примирява (било то и неохотно), докато не се освободи от заслепението
на невежеството – мая; и на нирвана, или абсолютната реалност, разположена
нейде отвъд пределите на илюзорната мая и на ръководеното от кармата човешко
битие. Авторът поставя акцент на методите и техниките, чиято цел е
освобождението (мокша, мукти) и постигането на Божественото – т.е. йога.
В предговора на „Йога“ Елиаде пише: „Изучавайки екзотичните
прояви на духовността, човек разбира най-вече онова, което е предразположен да
проумее благодарение на професията си, на културните ориентации и на особеностите
на епохата, в която живее. Тази банална истина е универсална: създаденият през
XIX в. образ на „слаборазвитите общества“ е до голяма степен следствие от
позитивната, антирелигиозна и неметафизична позиция, към която са се придържали
множество уважавани изследователи и етнолози, изучаващи „диваците“ от
идеологическите позиции на Конт, Дарвин и Спенсър. Те навсякъде откриват
„фетишизъм“ и „религиозен инфантилизъм“, защото друго не са в състояние да
видят. Едва с възраждането на европейската метафизична мисъл в началото на
нашето столетие (XX в.), с възникването на своеобразен религиозен ренесанс, а
също и с помощта на разнообразните постижения на психоанализата, поезията и
микрофизиката изниква възможност да бъде оценен духовният потенциал на „първобитните
народи“, да се разберат структурата на техните символи, функцията на митовете
им, зрелостта на мистичните им системи.“
„Йога“ излиза в превод от френски език, дело на Георги
Цанков.
Няма коментари:
Публикуване на коментар