Хайку
е литературен жанр от традиционната японска лирическа поезия, който се отличава
с удивително кратко изложение. То е най-късата поетична форма в световната
литература. След като навлиза в повечето западни култури през 60-те години на
XIX в., този особен и типично японски жанр поражда множество дискусии.
Компетентни и не чак толкова компетентни литературни дейци (в лицето на
писатели, поети и критици) се изказват за хайку, тълкуват го, опитват се да го
направят по-лесно достъпно и по-разбираемо за широката аудитория. Но много от
тези хора сякаш забравят, че има големи разлики между източното и западното
светоусещане. Любителите и авторите на поезия на запад са свикнали да дават
израз на чувствата, емоциите, личните си прозрения и възгледи за живота, да
смесват своите фантазии с реалността, когато творят или четат поезия. При хайку
всичко това отсъства. Хайку пресъздава реална картина, без да обременява с
предварително формираните представи на своя автор...
„100
хайку” на един от най-великите творци на хайку – Мацуо Башьо – вече е на
българския книжен пазар. Книгата е преведена от японски език от добре известния
български японист Братислав Иванов, който е и неин съставител. Той самият
описва Башьо по следния начин: „...поетът, на когото е съдено да покори с
творчеството си Япония, а по-късно и целия свят, е роден на 28 ноември 1644 г.
Още приживе той става кумир за стотици хиляди читатели, а неговото творчество
предопределя развитието на хайку поезията поне за следващите три столетия”.
Неговите хайку оказват огромно влияние не само върху японската, но и върху
световната поезия. Те звучат свежо и непосредствено, сякаш са написани не преди
няколко века, а преди броени минути.
През
1806 г. Башьо е обявен от императора за Божество на летящите звуци (Hion
myojin), а по повод 100-годишнината от рождението му той е честван като висше
същество в шинтоистките храмове... „100 хайку” не само доказва висотата на този
велик творец, но и ни потапя в свят, който доближава всеки читател – било то
подготвен или случаен – до вечните и непреходни форми на най-възвишеното
изкуство.
Няма коментари:
Публикуване на коментар