ЕС подготвя стандарти за оценка на компетентността на работниците
Близо 400 оценители от януари догодина ще мерят уменията на някои от ключовите служители във фирми у нас.
Системата за оценяване на компетентността е разработена от Българската стопанска камара по европейски проект и целта й е да направи бизнесът на българските фирми по-ефективен, разясни един от авторите й Томчо Томов.
Идеята не е да се уволняват случайно попадналите на работните си места хора, а да се види какво им липсва, за да им се осигури и необходимото обучение да го наваксат. Така ще станат по-полезни на фирмата си, но и на себе си, защото ще увеличат професионализма си, коментира Томов пред в. "Монитор".
От началото на 2012 година системата за оценяване ще обхване 20 сектора на икономиката ни с по 10 пилотни предприятия.
Във всяко от тях ще се изследват по 10 ключови длъжности. През следващите години броят на фирмите, които препитват служителите си, ще се разширява постепенно, докато накрая целият персонал не получи своите карти на компетентността. Длъжностите, които подлежат на оценка, зависят от целите на самата фирма.
Ако тя планира да въведе нова техника или технология, ще мери способностите главно на инженерите и технолозите си, от които ще зависи това. Ако иска да намери нови пазари, ще наблегне на мениджърите продажби, ако просто иска да сложи ред в ресурсите си, може да се окаже, че склададжията е важен, коментира Томчо Томов. Оценките ще са с 4 степени - базово умение, специалист, експерт и майстор.
В момента ЕС разработва рамката на единна система за оценка на компетентността, т. нар. ЕСКО, която ще съдържа изискванията за близо 5000 длъжности.
Няма коментари:
Публикуване на коментар