Клиентите на доставчиците няма да плащат никакви неустойки при прекратяване на договор, който е безсрочен. Това гласят проектопромените в Закона за електронните съобщения, подготвени от транспортното министерство. Предстои те да бъдат внесени в Народното събрание.
Договорите за GSM, интернет и други телекомуникационни услуги ще са с първоначален срок от максимум две години. Така ще отпадне обвързването на клиентите за по-дълъг период, например три години, каквито случаи има в момента. Компаниите обаче ще са длъжни да предложат на потребителя и възможност обвързването да е със срок до 1 година. Промените предвиждат фирмата доставчик не по-късно от два месеца преди края на контракта задължително да уведоми абоната, че срокът изтича. Това може да стане с месечната фактура, с обаждане, sms или по друг начин. Така клиентът ще може да реагира навреме и ако не е доволен от услугата, да смени оператора.
Най-важният текст от проекта гласи, че ако абонатът не поиска изрично продължаване на услугата за определено време, изтичащият срочен договор няма да се подновява автоматично, а ще се преобразува в безсрочен. Така във всеки момент потребителят ще може да прекрати отношенията си с оператора, без да дължи никакви неустойки, стига да подаде едномесечно предизвестие. Но ако абонатът подпише договор за нова 1 година например, ще трябва да плати таксите за оставащите месеци до края на контракта. Ако човек се колебае за изтичащ договор, по-добре ще е да го остави да се трансформира в безсрочен.
Възможно е GSM операторът или интернет доставчикът да излезе с изкусителна промоция - например ниска месечна такса, но при сключване на нов срочен договор. Ако човек подпише, а после се окаже недоволен, ще дължи неустойка за предсрочно прекратяване. "По отношение на срочните договори не се предлага ограничение за размера на неустойката, защото няма такава правна възможност, нито подобна практика в ЕС.
Въвежда се и 7-дневен срок след подписването на договора, в който потребителят може да се откаже от него. Отстъпката не важи само ако абонатът е получил безплатно като бонус gsm апарат, рутер или др. устройство. "Идеята е да предпазим основно възрастни хора и всеки, който не е бил внимателен при подписването на договора", обясни Русинов.
За пръв път се дава възможност Комисията за регулиране на съобщенията да може да се произнася по спор между потребител и телеком, като указанията на КРС ще са задължителни.
Няма коментари:
Публикуване на коментар