25.04.2019 г.

Послушни и непослушни влязоха в надпреварата за евровота

Вчера в централата на ЦИК бе изтеглен жребият за номерата на бюлетините за предстоящите евроизбори на 26 май. Той се проведе в присъствието на партиите, коалициите и инициативните комитети, които се регистрираха за участие на евровота.
ГЕРБ са видимо доволни и залагат на голяма част от досегашните си евродепутати, начело с комисарката Мария Габриел, която заедно с колежката си Ева Майдел си смениха и фамилиите си, в името на европейското си развитие. За цвят и доказателство, че са част от десните прибраха под крилото си и присъдружни организации – остатъците от СДС и други подобни, олицитворявани от Александър Йорданов и добрите дни на българската демокрация. Герберите попритоплиха и един стар девиз от времето на царистите, че Европа ги чува.
БСП даде водачеството на безпартийната Елена Йончева и нареди лидерът на Партията на европейските социалисти Станишев чак на пето място, и то след бурни дискусии. Все пак такова нещо може да стане само в партия, която не е лидерска по своята същност, което е немислимо да се получи при повечето български формации в политиката. АБВ пък открадна традиционното име на „Коалиция за България”, като с това явно се надява да излъже част от родните избиратели. Засега социолозите не им дават никакви шансове, дори за частичен успех…
ДПС заложи на „доказани млади професионалисти”, може да се добави – най-вече на един одеозен и курпулентен, сиреч Делян Пеевски. Той може и да не стъпва в разните му парламенти, но пък има безпорен капацитет…Обединените патриоти пък се разединиха за евровота, като всеки от тях смята да се докаже, като по-по-най, като Ангел Джамбазки, който социолози посочиха за най-разпознаваемия български евродепутат, без да се обосноват с нещо, освен че обикаля телевизиите и има запазено място на екрана на войводския канал. Останалите играчи на евровота са къде познати, къде пълни фантоми, но сред тях, най-интересна е Десислава Иванчева. Осъдената на първа инстанция кметица на столичния квартал „Младост”, която засега е единственото доказателство на управляващите, че се бори корупцията бе регистрирана от инициативен комитет, наречен „Непослушните”. Репресиите върху Иванчева, които започнаха преди повече от година, продължават и в момента. Много е вероятно тя да бъде най-добре представилият се независим кандидат и това е голямата интрига на вота, защото евентуалната и победа ще я изпрати директно от Сливенския затвор в Брюксел.
Името е красноречиво, но напълно вярно. Защото всички наши евродепутати през годините са били от другите, от послушните…Накрая е редно да се запитаме – какво свършиха досега нашите избраници в Брюксел и тук вече идва голямото затруднение…Това вероятно ще разберем отчасти по време на кампанията, но имашанс и тя да премине с обичайното раздухване на родните скандали…

Ето и пълната листа с номерата на участниците в евроизборите:
Под номер 1 е коалиция „Патриоти за Валери Симеонов (НФСБ и "Средна европейска класа“).
Под номер 2 е коалиция „Път на младите“ (ПП НДСВ и ПП Новото време).
Под номер 3 е ПП ВМРО – БНД.
Под номер 4 е независимият кандидат Ваня Григорова.
Под номер 5 е ПП „Партията на зелените“.
Под номер 6 е ПП ВОЛТ.
Под номер 7 е независимият кандидат Николай Ненчев.
Под номер 8 е независимият кандидат Венислава Атанасова.
Под номер 9 е коалиция „Възход“.
Под номер 10 е коалиция „Коалиция за България“.
Под номер 11 е независимият кандидат Десислава Иванчева.
Под номер 12 е ПП ГЕРБ.
Под номер 13 е коалиция "Демократична България - Обединение".
Под номер 14 е ПП АТАКА.
Под номер 15 е независимият кандидат Минчо Куминев.
Под номер 16 е ПП ДОСТ.
Под номер 17 е ПП „Пряка демокрация“.
Под номер 18 е коалиция „БСП за България“.
Под номер 19 е ПП „Глас Народен“.
Под номер 20 е ПП ДПС.
Под номер 21 е коалиция Движение „Заедно“.
Под номер 22 е ПП „Българско национално обединение“.
Под номер 23 е коалиция „ВОЛЯ – Българските Родолюбци“.
Под номер 24 е ПП „Движение 21“.
Под номер 25 е независимият кандидат Христо Симеонов.
Под номер 26 е ПП „Движение презареди България“.

Под номер 27 е ПП „Възраждане“.

17.04.2019 г.

Кинофестивалът „Златната липа“ се завръща през юни с 54 нови филма от Европа

Кинофестивалът „Златната липа“ ще се проведе за 7-ми пореден път в началото на юни 2019 г. и ще събере в Стара Загора кинотворци от цяла Европа. Фестивалната програма ще продължи от 1-ви до 5-ти юни, съобщи създателят на фестивала и негов изпълнителен директор, кинорежисьорът Магдалена Ралчева. Почитателите на „Златната липа“ ще имат удоволствието да се впуснат в истински филмов маратон от общо 54 игрални, документални и късометражни филми от 25 европейски страни.
Входът за прожекциите, както винаги досега, ще бъде напълно свободен и безплатен. Фестивалните събития и прожекции на филмите ще се случват в голямата зала на Държавна опера Стара Загора и в залата на библиотека „Захарий Княжески“, които ще се превърнат в киносалони. Окончателната програма все още се уточнява и ще бъде публикувана в сайта на фестивала http://thegoldenlinden.com до средата на месец май.
Магдалена Ралчева благодари за подкрепата към фестивала от страна на община Стара Загора и разкри някои подробности около тазгодишното киносъбитие в Града на липите:
- Г-жо Ралчева, в средата на април сме, докъде стигна подготовката по 7-то издание на Кинофестивала за ново европейско кино „Златната липа“?
- Трябва да призная, че всяка година все по-добре се справяме с организацията на фестивала, което вероятно е резултат от натрупания 7-годишен опит. Надявам се, че и през 2019 г. ще изненадаме приятно нашите зрители с нови и качествени европейски ленти. Почти сме към края на нашата подготовка. Ясен е състава на журито, което ще оценява филмите от конкурсната програма. По традиция то ще бъде 5-членно и ще включва кинотворци от различни европейски държави. Ще издам само, че от българска страна в журито ще бъде режисьорът Илиян Джевелеков, чийто филм „Вездесъщият“ миналата година спечели „Златна липа“ за мъжка роля заради завладяващото изпълнение на актьора Велислав Павлов.
- Колко филма пресяхте, за да съставите програмата на фестивала?
- Изгледахме повече от 200 филма и продължаваме да получаваме още предложения. Това едновременно ни затруднява и ни радва, защото популярността на фестивала ескалира с всяка изминала година и нека това да продължава. Включихме в програмата 54 филма от 25 страни, 9 от тях ще участват в конкурсната програма. Дебют в „Златната липа“ ще направят Исландия и Португалия с много силни заглавия, които ще бъдат в конкурсната програма и ще се състезават за статуетка в категориите „Най-добър филм“, „Най-добра актриса“, „Най-добър актьор“, „Най-добър режисьор“, както и за специалното отличие на Съюза на българските филмови дейци. Според мен, всички филми са изключително инстересни и съм сигурна, че нашите кинозрители също ще останат очаровани.
- Накъде е насочен погледът на европейските кинотворци през тази последна година, през която са произведени филмите от програмата на „Златната липа 2019?
- Екзистенциалните теми и битието на съвременния човек отново са водещи в творчеството на европейските кинотворци. Интересен факт е, че ако миналата година акцентът пада върху образа на жената и дори лентата, която спечели наградата за най-добър филм - „Божественият порядък“ от Швейцария, разказваше за борбата на жените за правото им да гласуват, то тази година фокусът е върху мъжете и техния опит да се справят с живота в този толкова объркан и забързан свят. Къде успешно, къде не, те търсят начин да излязат победители в своята ежедневна битка за правото да бъдат себе си. Ще видим мъже, които се опитват сами да отглеждат децата си, защото майката се е отказала да го прави. И мъже, които заразват семействата си и заминават да търсят щастието си зад граница. Трети се опитват да се върнат в семейното гнездо и да бъдат добри съпрузи, въпреки икономическата безпътица. Повечето от филмите в 7-то издание на „Златната липа“ рисуват сложен психологически портрет на съвременния мъж, който може да ни изуми с решителността си или да предизвика възхищение или съчувствие със смиреността си.
- Доколко съвременното европейско кино е огледало на това, което се случва в Европа?
- Всички разказвачи на киноистории са тънки психолози и много добре улавят най-наболелите и важни проблеми на европейското общество. Да, европейската кинематография е огледало на това, което се случва в Европа. Включително това важи и за българските филми, които ще видите по време на фестивала.
-  Къде стои българското кино в тази разноцветна кинопалитра от Европа?
- „Златната липа 2019“ ще покаже богата селекция от прекрасни български филми. България ще бъде представена в конкурсната програма с филма на Милко Лазаров „Ага“ - един от най-необичайните, красиви и изящно направени филми в последно време. Всички казват, че на „Берлинаре“ зрителите са били като хипнотизирани и никой не е станал от мястото си дълго време, след като е свършила прожекцията. Сред българските заглавия са и „Далеч от брега“ на Костадин Бонев, дебютния филм „Безкрайната градина“ на театралния режисьор Галин Стоев, който дълги години работи във Франция, провокиращият „Ирина“ на талантливата режисьорка Надежда Косева, който прави интересен портрет на българското общество чрез историята на млада жена от провинциален град, която става сурогатна майка. Тематиката във всички тези игрални филми е точно огледало на това, което се случва и в България. Българската програма включва и още много заглавия, сред които и няколко изключително любопитни документални и късометражни филми.
- Специалната награда за цялостен принос в киното тази година в България ли ще остане или ще отпътува за чужбина?

- Специалната награда за цялостен принос в киното ще бъде връчена и тази година на известен и обичан от българите актьор. Звезда с неговото име ще бъде открита в алеята на липите край сградата на Старозагорската опера и той ще засади своята липова фиданка. Все още не мога да кажа неговото име и дали статуетката ще остане в България или ще пътува зад граница.

10.04.2019 г.

„Пеперудена магия” с премиера в операта на 13-и

На 13 април в 11 часа във фоайето на Операта ще представят кукленска премиера! Кукленска, защото се изпълнява от най-малките възпитаници на Детско-юношеска студия за опера и балет „Маргаритки“.  Подготвителната група към студията е от месец октомври миналата година, а неин ръководител е Маргарита Шоселова. Почти всички малки, талантливи деца са възпитаници на Детска градина №10 „Светлина“.
Музиката на спектакъла „Пеперудена магия“ е на Маргарита Шоселова, аранжимент Николай Цолов, либретото е на Мая Дългъчева, постановка и хореография Радост Младенова-Арабаджиева, сценография и костюми Теодора Джамбазова, консултант актьорско майсторство е Деница Янакиева. Разказвач на историята е Нели Нечева, артист-солист в Държавна опера-Стара Загора.
Ето и поканата за този приказен спектакъл
ПЕПЕРУДЕНА МАГИЯ
музикална приказка за най-малките
„Пеперудена магия“ е поредният образователен авторски спектакъл на Детско-юношеска студия за опера и балет „Маргаритки“ при Държавна опера – Стара Загора.
Този път изпълнители са най-малките участници в студията – деца на възраст от 4 до 7-години. Приказката ще ви пренесе в света на буболечките.
Малката гъсеничка търси приятели, с които да играе. Среща калинки-балеринки, рокпевецът Бръмбаран, работните пчелички, светулка с бляскаво фенерче ... Но не успява да създаде с тях приятелство. Те я отпращат, защото не може нито да играе балет, нито да търпи силен шум, не знае как се събира мед, а също и как се сияе... Натъжена се свива в храстите, заплаква и заспива... додето не я разбужда Щурчо с цигулката и запява „Та, ти си прекрасна!“. А преобразената в пеперуда гъсеничката не може да се начуди - мислела, че само в приказките гъсениците се превръщат в пеперуди ...
В ролите:
Гъсеничка/Пеперуда - Дивна Арабаджиева
Калинки – Алексия Иванова, Саня Динева, Хрисия Михалева, Яна Етова
Бръмбаран – Георги Анастасов
Пчелички – Габриела Йовкова, Габриела Костова, Златина Кукева, Ивайла Петева, Катерина Кукева, Сияна Матева, Симона Радева, Янина Георгиева
Светулка – Моника Христакева

Щурчо – Светлозар Петков

На благотворителен концерт събират средства за Музикалното училище

Музикалното училище „Христина Морфова” се нуждае от спешна помощ за закупуването на нов качествен роял. Инструментът на който в момента се провеждат всекидневни уроци, концерти и редовни изпити, не подлежи на ремонт. Новият роял ще помогне в музикалното развитие на много ученици. Нека помогнем на младите таланти!

За набиране на средства, ръководството организира благотворителен концерт „Вечер на младите таланти" - шедьовър от класическа и поп музика, който ще се проведе на 12-ти април 2019 г. /петък/ от 19:30 часа в Държавна Опера Стара Загора.
Изявени ученици от музикално училище „Христина Морфова” ще изпълнят известни произведения от Шопен, Лист, Григ и др.
Специални гости са:
- Роберта Баньоло (Швейцария), известна от големите сцени в Милано, Рим и Париж, както и от предаването „Швейцария търси талант”, и
- Давиде Галаси (Италия), завършил престижната консерватория „Джузепе Верди” в Милано и концертирал в Рим, Париж, Лондон, Ню Йорк и Токио.
Сред изпълненията ще разпознаете хитове от репертоара на Андреа Бочели, Селин Дион, Лаура Паузини и знаменитото Либертанго на Пиацола.
Приканваме сърдечно всички любители на музиката да присъстват на това музикално шоу и да подпомогнат със средства закупуването на  новия роял на музикалното училище.
Организатори са Швейцарско-българска културна асоциация и Младежка банка към Обществен дарителски фонд - Стара Загора, съвместно с НУМСИ „Христина Морфова” и Държавна опера Стара Загора.

Билети се продават в офиса на Обществен дарителски Фонд Стара Загора, след заявка на номер:  042/602-155 или на: 0884842933 или на касата на Операта.

2.04.2019 г.

На 6 април е премиера на камерната опера „Лицето на лъва”

На 6 април от 19 часа е премиерата на камерната опера „Лицето на лъва“ в Сцена „В Джоба 234“ в Старозагорската опера!
Музиката на операта е на Елена Лангър, Либрето Глин Максуел. Режисьор  Мортен К. Роесен, Диригент Юрий Илинов , Декор и костюми Ася Стоименова, Хореограф Карлос Сантос. Участват артистите на Държавна опера-Стара Загора:
Господин Д /пациент/         Игнат Желев
Госпожа Д /съпругата на пациента/          Лили Ходжева
Болногледач  Нели Нечева
Дъщеря на болногледач      Инна Андреева
Доктор           Теодор Петков
Момче            Пролет Пенчева
Камерен оркестър на Държавна Опера-Стара Загора
Солисти и балет на Държавна Опера-Стара Загора

„Някога срещали ли сте възрастен човек, който не си спомня скорошни събития? Вашата баба не изглежда ли сякаш живее в друг свят, където си мисли, че Вие сте част от нейното детство?
Тази опера по уникален начин надниква в живота на човек, страдащ от мистериозната болест. Виждаме как една съпруга губи своя любим съпруг заради болестта и става неразпознаваема за него. Той просто не я помни и е окован в своите стари спомени от детството, докато по-скорошните спомени са изчезнали. В момента няма лек, няма лекарство, няма светлина в тунела за семейството и близките около него/нея хора...
Музиката, играта, пеенето и хореографията в „Лицето на лъва“ са все елементи, които създават атмосферата на болния от Алцхаймер пациент - с хората около него, съпругата му, болногледачката, дъщеря му и, разбира се, лекаря. Идеята на композитора Елена Лангър и либретиста Глин Максуел е, че Пациентът е актьор и само произнеся реплики, докато другите персонажи пеят. Колко е странна тази среща с тази Вселена за пациента? Той говори, докато другите пеят.
Посланието на „Лицето на лъва“е, че ние трябва да можем да се приемаме и да си прощаваме един на друг, каквото и да се случва, когато може да претърпим промяна, докато остаряваме.“

Мортен К.Роесен, режисьор

История на създаването на операта:
Първоначалната 20-минутна версия на поизведението печели Наградата на публиката през 2008 г. в Цюрих на конкурса „Театро Минимо“.
„Лицето на лъва“ е част от  проект „Идентичност“ на тръста „Уелкъм“, който стартира през ноември 2009 г. През цялата 2010 г. в рамките на проекта в Обединеното Кралство се организират изложби, събития и експерименти, организират се дебати и дискусии за това, колко добре ние някога ще можем да опознаем себе си.
Пълната версия на операта „Лицето на лъва“ става възможна благодарение на голяма Награда за изкуства от тръста „Уелкъм“. Допълнителното финансиране от Съвета за изкуства в Англия, фондацията „Питър Муърс“ и тръста „Линбъри“ улесняват реализацията на операта.
Премиерата на „Лицето на лъва“ е на 20 май 2010 г. в Кралския театър в рамките на Фестивала Брайтън. Либретистът Глин Максуел 5 години изследва деменцията и получава изключителна подкрепа и насоки от Института по психиатрия към Кралския колеж в Лондон и от лично от пионера-изследовател в областта на деменцията проф. Саймън Лавстоун. Оперната трупа на премиерния спектакъл присъства на клинични презентации за Алцхаймер и получава достъп в клиника - както до болногледачите, така и до страдащите.
След премиерата си, операта има турне през лятото в Обединеното кралство
Самият  проф. Лавстоун казва: „Работейки с изкуствата е великолепен начин да дискутираш предизвикателствата на болестта Алцхаймер и други болести. Но това, което наистина плени въображението ми в този случай, беше възможността да работя с артисти, които се интересуваха от автентичен диалог – отразявайки обратно към нас като лекари и учени аспекти на болестта, за които не бихме помислили по друг начин. Мисля, че това използване на поезията и музиката ще ни помогне да погледнем на болестта Алцхаймер по различен начин и ще даде енергия на мен и моите колеги в битката ни с тази опустошаваща болест.“
Историята започва с привидно тривиален инцидент: стар мъж забравя пътя до дома си.
Дейстието проследява как той се оттегля в един вътрешен свят, където общуването постепенно намалява. Композиторът Елена Лангър и поетът Глин Максуел използват музиката и поезията, за да изследват изолираните откъслечни части от езика, които несигурно свързват пациента, г-н Ди, със света, който е познавал. Операта съчувстено показва реакциите на онези, които го заобикалят: съпругата, дъщерята, болногледачката, лекаря.


Глин Максуел коментира: „За един поет, темата за деменцията предлага уникални предизвикателства, както и потенциални капани.  Но когато се пише отговорно – в буквалния му смисъл на отзивчиво – лириката може да се справи съчувствено и проникновено с това широко разпространено състояние.“