26.07.2016 г.

Модерен кабинет за очни болести заработи в Болница „Тракия“



Очно отделение към Болница „Тракия” – Стара Загора откри напълно обновен функционален кабинет, който отговаря стриктно на европейските стандарти. Кабинетът е оборудван с цялостната необходима апаратура за диагностика, проследяване и лечение на приетите в отделението пациенти.
Модерният функционален кабинет разполага с нов рефракционен юнит ALPHAmaster с LCD монитор на фирма UNICOS с LED осветление за изследване на зрителна острота, цветно зрение, степени на бинокулярното зрение.
Монтиран е нов авторефрактометър с кератометър, позволяващ точно и прецизно измерване на оптичната корекция и изчисляването на точния диоптър на вътреочните лещи, които се имплантират при оперативно лечение на вътрешно перде (катаракта).
С новият безконтактен тонометър на американската фирма Keeler се измерва вътреочното налягане безболезнено и с максимален комфорт за пациента. Това е от огромно значение за прецизно проследяване и провеждането на ежедневна и денонощна крива на хоспитализираните пациенти за диагностично уточняване на глаукома. Безконтактният тонометър позволява измерване на вътреочното налягане и при пациенти с травма на очите, на които също се оказва помощ в Отделението.
Изследването на очните дъна при най-малките пациенти вече е достъпно и възможно с новия индиректен офталмоскоп Keeler с Wireless технология. Той позволява оглед на очното дъно при деца и новородени със съмнение за ретинопатия на недоносеното.
Кабинетът е осъвременен и разполага с апаратура от ново поколение, което има за цел повишаване качеството на обслужване на пациентите.

Приказката за Пепеляшка оживява на сцената на Античния форум



На 27 юли от 21 часа на Античен форум Държавна опера - Стара Загора ще представи балетния спектакъл „Пепеляшка“.
Режисурата и постановката на сцената на Старозагорската опера са дело на Алида Бонева, а за сценографията и костюмите е отговорна Теодора Джамбазова. Мултимедията е на Пламен Асенов, музикална обработка - Александър Тумангелов. В ролята на Пепеляшка ще се представи изящната солистка на Балета Кремена Костова, Станко Танев ще партнира в ролята на Принца, Феята ще бъде Ромина Славова. Цветелина Тенева и Яна Кафалиева ще видим в ролите на двете сестри Преструвана и Свадливка, майката и бащата на Пепеляшка ще бъдат - Петя Вънева и Александър Желев. Участват още Ивелин Христакиев, Анелия Димитрова, Биляна Чолакова, Драгомир Илиев, Ивелина Димитрова, Лора Монева, Пенка Димитрова, децата от  ДЮСОБ „Маргаритки“ с ръководител Радост Младенова-Арабаджиева, Прабългарска школа за оцеляване „ Бага-тур“ и др.
Приказката “Пепеляшка” от Шарл Перо е една от най-използваните творби за музикално-сценични произведения. Сергей Прокофиев започва да пише балета “Пепеляшка” през пролетта на 1941 г. по поръчка на театъра за опера и балет “С. М. Киров”, въпреки прекъсването заради Втората световна война, той успява да довърши музиката на балета и Большой театър го включва в афиша си за сезон 1944-1945 г. Оттогава балетът се е превърнал в любим спектакъл за малки и големи.
Хореографията в представлението кореспондира със загадъчността и приказността на сюжета и музиката на Прокофиев, но заедно с костюмите има модерно излъчване. Сблъсъкът между доброто и злото се гради на основата на поезията на чистите мечти за щастие и гротеската на дребнавата завист. Отрицанието е избегнато, по-скоро творческият екип  подсилва образите на майката и сестрите с голяма релефност и карикатурност, за да се почувства емоционално разликата между тях и Пепеляшка.
Балетната постановка на Операта е адаптирана специално за сцената на Античен форум, с различна визия. Това обещава да се превърне в прекрасно семейно преживяване, в което магията на танца и историята на любимите герои от детството оживяват под открито небе.

Фотоизложба за древния Севтополис откриват в столицата


Министерството на културата открива на 28 юли фотоизложбата „ЦАРСКИЯТ НЕКРОПОЛ НА ТРАКИЙСКИЯ ГРАД СЕВТОПОЛИС“. Целечонията е от 18 часа в столичната галерия „Средец“, като изложбата ще може да бъде посетена до август. Експозицията е посветена на 60-годишнината от членството на България в ЮНЕСКО и на направеното предложение за включването в Индикативната листа на осем тракийски гробници от некропола на столицата на одриския владетел Севт ІІІ – Севтополис, като сериен обект - разширение на вписаната в Списъка на световното наследство „Казанлъшка тракийска гробница“ и се реализира се от Министерство на културата и община Казанлък със съдействието на Националната комисия за ЮНЕСКО. Исторически музей „Искра” представя и някои експонати от колекцията на музея.Тракийските гробници, представени в изложбата са: Казанлъшка тракийска гробница; Култово-погребален комплекс в надгробна могила „Оструша”; Гробница в надгробна могила „Голяма Косматка”; Гробница в надгробна могила „Шушманец”; Гробница в надгробна могила „Голяма гола могила”, т. нар. „Грифоните”; Гробница в „Малка гола могила”, т. нар. „Хелвеция”; Гробница в надгробна могила т. нар. „Голяма Арсеналка”; Гробница в надгробна могила т. нар. „Сарафова могила” (Крън 2);  Зидан гроб в надгробна могила т. нар. „Светицата”.

19.07.2016 г.

„Съкровището от Константинопол“ е новия исторически трилър от Том Егеланд



Безценно съкровище, древно пророчество, исторически загадки и едно смело момче попадат във фокуса на новия роман „Съкровището от Константинопол“ (изд. „Персей“) на Том Егеланд, един от най-популярните скандинавски писатели в света. 14-годишният Роберт, герой на книгата, се присъединява към майка си, която участва в археологически разкопки в Норвегия. Мълвата за изключителна нова находка се разпространява бързо. Докато майка му открива гроб на викингски вожд, Роберт попада на непозната руна и решава сам да проведе свое проучване. Но момчето започва да сънува странни неща. В сънищата си той се превъплъщава в младия викинг Улв, син на княз Ньол, който иска да похити съкровището на Константинопол. Улв пази тайната на това съкровище, а то ще бъде открито само ако Роберт дешифрира кода от древни руни. В надпревара с изтичащото време момчето трябва да го намери, преди то да е попаднало в неподходящи ръце...
С предишната си книга „Загадката на катакомбите“ (също с главен герой Роберт) Том Егеланд спечели норвежката награда за най-добър роман за млади читатели - „АРК“, а в България книга бе класирана на второ място за наградите „Бисерче вълшебно“. С тези две книги Егеланд се вписва в една световна тенденция в литературата - големи, международно признати автори да пишат и книги за новото поколение читатели, в същия жанр, в който са се наложили. Подобно нещо направи и Джон Гришам, създавайки образа на Теодор Буун, момчето адвокат. Том Егеланд пък създаде 14-годишния Роберт, който понякога се справя с разрешаването на исторически загадки по-добре и от майка си, която е известен археолог. В „Съкровището от Константинопол” смелото момче има и помощник – симпатичната негова връстничка Анита. И докато двамата са на път да открият необикновено съкровище, неочаквано се влюбват един в друг.
Книгата наистина предлага увлекателно приключение. Егеланд забърква интрига в специфичния си стил – и светът е на ръба на унищожение, и древните загадки имат още какво да разкрият. Стилът е такъв, че романът се чете с еднакво удоволствие от малки и големи, предлагайки шеметно действие. Историята се развива успоредно в наши дни и преди десет века. Стилът на Том Егеланд ни кара да затаим дъх, докато чакаме Роберт да разбие викингските кодове, да научи повече за Свещения Граал и да... целуне за първи път Анита. Това е и роман за историята и археологията, и проникновение за най-големите загадки на живота и смъртта.
Писателят нашумя в световен мащаб със своите истории за древността. Най-големият му хит е „Краят на кръга”, който изпреварва с няколко години „Шифърът на Леонардо” на Дан Браун, а сюжетът е същият. Не закъсняват и обвиненията към Дан Браун в плагиатство, раздухани от световните медии. Самият Том Егеланд не предприема съдебни действия, а насочва вниманието си към писането на следващите си книги, разбулващи нови исторически и библейски загадки. Така се появяват и издадените на български „Тринадесетият апостол“, „Заветът на Нострадамус“, „Евангелието на Луцифер“, „Пазителите на завета“, „Нощта на вълците“ и „Лъжите на бащите“. Прочутият норвежки писател е преведен досега на 23 езика и си е спечелил милиони почитатели по света.

Утре вечер представят суперпродукцията „Набуко” на Атичния форум



Утре (20 юли) от 21 часа на Античен форум Старозагорската опера съвместно с Държавна опера-Бургас ще представи грандиозен спектакъл на една от най-любимите и популярни опери на Джузепе Верди - „Набуко”. Суперпродукцията се подготвя специално за Летния сезон на българските оперни театри "Сцена на вековете" 2016 – Велико Търново и включва творческите състави на двата оперни театъра. Ще бъде представена на 19 юли в Бургас, Летен театър, на 20 юли в Стара Загора, Античен форум и на 23 юли във Велико Търново.
Сценичната адаптация за откритата сцена на хълма Царевец и за другите два спектакъла е на режисьора Огнян Драганов и на художника Тодор Демеров. Ще дирижира главният диригент на Държавна опера-Стара Загора Ивайло Кринчев. Старозагорци ще имат възможността да аплодират Александър Крунев в ролята на Набуко, Пламен Кумпиков ще се представи в ролята на Захария, а Елена Баръмова ще изпълни ролята на властната Абигайл. В ролята на Фенена ще се превъплъти  Гергана Русекова, в ролята на Измаел - Ивайло Йовчев. Участват още солистите Борис Тасков /Абдало/, Емилия Джурова /Ана/, Евгений Арабаджиев /Върховен жрец/, хор и оркестър на Държавна опера-Стара Загора и Държавна опера Бургас,  диригент на хора Младен Станев. Спектакълът е със специалното участие на Прабългарска школа за оцеляване „Бага-тур”.
Операта “Набуко” е третата опера от ранното творчество на Джузепе Верди, но още с първото си представление през 1842 година в Миланската скала има триумфален успех. Прословутият хор на евреите се превръща в химн на италианския народ и най-популярната мелодия, отговаряща на емоционалната италианска душевност и интерпретирана масово от всички слоеве на обществото. Сюжетът, вдъхновен от библейския епос, е изпълнен с патоса на свободата. Самият Верди посочва “Набуко” като преломна творба по пътя към създаването на индивидуален композиционен стил. Маестрото обогатява и задълбочава този стил, но в основни черти той остава определящ за цялостното му творчество.
От 6 до 29 юли Античният форум „Августа Траяна” в Стара Загора се превърна отново в лятна музикална сцена под звездите. В рамките на близо месец старозагорци и гостите на „града на липите“ ще имат възможността да се насладят на разнообразни музикални и танцови събития. Ще се представят общо 8 заглавия – 4 концерта, 2 опери, 1 балет и 1 оперетен спектакъл. Две са копродукциите – съвместно с ДМТ“Стефан Македонски“ и Държавна опера-Бургас.
Всеки един от спектаклите е нов – адаптиран специално за сцената на Античен форум, с нова версия и модерни мултимедии.