29.11.2013 г.

Преди, сега и тогава

Никой не остана в редакцията. Репортерът се чувстваше много уморен и редовете по листа се размазваха пред погледа му. Има дни и дни…Има и струпвания – ден, в който всичко му се струпва на неговата глава. Главният редактор пак бе недоволен, по принцип Главните са големи гадове, макар и да има известни изключения. Не стига, че ходи да отразява есенната компания на полето, писа и за празника – 9 септември, но сега искаха от него да напише и есе за бъдещето. По принцип вестниците избягват да пишат това, което може да събуди читателския интерес. Суха статистика, изпъстрена с цифри, илюстриращи новите трудови успехи, критика съгласувана с Комитета – това основно бе „претоплената манджа”, която забъркваха за драгия читател. Най-интересното описваха с няколко реда, като основното място във вестника бе запазено за партийните събития. То и почти нямаше събитие, което Партията с голямо П да не обсеби и пречупи през своята Генерална априлска линия.
Под ударите на старата пишеща машина „Хеброс”, като картечни откоси излизаше поредната скучна дописка: „В чест на Деветосептемврийската победа… миньорите…изкопаха, транспортираха и насипаха - 120 000 куб. м земна маса, над плана за деветмесечието…” Ужас, а ако я нямаше победата? Нямаше ли да преизпълнят плана? Журналистът уморено се опитваше да се съсредоточи. На всичко отгоре колегата му пак не можеше да върне заетата двайсетачка, затова му даде като залог часовника си. Пък в Халите са пуснали луканка – „подкова”, по 16 лева килограма! Обаче не може да платиш с часовник. Репортерът погледна циферблата – „Луксозен, изглежда западна марка, сигурно е скъп!” – помисли си той. На него имаше дата, година, и разположението на звездите… „Искат да напиша за бъдещето, я да променя датата и годината” – си каза журналистът и завъртя произволно цифрите на септември 2013 година. Нищо особено не се случи. Не, най-добре да се поразходи, а после да довърши деветосептемврийската дописка и да продължи с есето, за което нямаше грам идея.
Извън редакцията градът изглеждаше странно, но първоначално, затиснат от кахърите си той не обърна внимание на промените. Усещаше, че нещо не е наред, но отначало не можеше да разбере – какво! Мина няколко пресечки и на главната и му просветна. На указателната табела вместо бул. „ Георги Димитров” пишеше: „Цар Симеон Велики”. Сградите бяха станали някак си по-лъскави и имаха странни надписи. Иначе уж всичко си беше същото – там си беше универсалния магазин, но джамията нямаше минаре. Странно!
Когато слезе на „Гурко” по улицата мина…тролей! Откога в града има тролеи? На него прочете донякъде неразбираемия надпис: „Най-доброто шопинг място в града – Mall Galleria”. Прочете го два пъти и пак не разбра – какво е шопинг? Думата му бе непонятна. Вероятно е нещо свързано с художници, техника в изобразителното изкуство или нещо подобно, нали става въпрос за някаква галерия. Върна се на главната, на мястото на бирария „България” се намираше банка – „Първа инвестиционна…”, прочете и недовърши журналистът. Текста бе дублиран и на английски език, дали пък не са ни превзели американците…
По булеварда минаха служители на МВР, но униформите им бяха различни от тези на Народната милиция. Те охраняваха група от десетина граждани, които носеха плакати и скандираха такива неща, че човек просто не може да повярва на ушите си: „Червени боклуци!”, „За да има мир, БКП в Сибир”, и дори – „Оставка”…, което вероятно се отнася за правителството – ако е възможно въобще да си помисли подобно нещо човек, камо ли да го каже!.
Журналистът не се стърпя и попита един минувач: Какво става в града?
Човекът отговори: Остави ги, мислят се за шопи и те тръгнали да ми свалят правителството. Който и да дойде – все тая! Правителството и депутатите крадат, а ние ходим без пари, затънали в борчове – няма управия…
-Как така, стресна се вестникарят – а Партията и правителството, а другарят Живков…
-Абе ти от луната ли падаш? Няма го бай Тошо (честно така рече непознатия), комунистите си раздадоха парите и станаха капиталисти, пък ние на партии си играем…
-Че как така – недоумяваше журналиста – капиталисти?
-Бе ти да не си луд? Вече сме 2013-а година, а ти за бай Тодора говориш. Я марш от тука, комунист мръсен! – Тъй рече гражданинът, плю и отмина по главната.
Потресен вестникарят седна в едно от кафенетата (появило се незнайно откъде, преди нямаше заведение на това място) до Универсалния. Смайващ бе броя на заведенията в центъра на променения град. Келнерката поиска да и плати веднага, защото имаше много клиенти и избухна – Какви са тези пари? Ти бъзикаш ли се с мен? Да плащаш с отдавна излезли от употреба банкноти. Един мустакат другар от съседната маса погледна двулевката и се намеси в скандала: - Дай на човека кафе! Няма ли „висящо”, ако няма, както пише по масите, аз ще го платя. „Гроздоберачката” (заради образа на гроздоберачка на банкнотата) ми навява скъпи спомени, тогава парите имаха стойност. Сега се строят само нови магазини, търговски центрове, банки и игрални зали, а парите непрекъснато губят стойност…Нищо добро не ни очаква!
-Това ли е ситуацията в страната през 2013-а? – попита вестникарят.
-Ти отдавна ли си избягал навън. Не си самичък, откъде идваш от САЩ или от Запад?
-Как, събеседникът му бе потресен, може да се емигрира в Щатите и на Запад?
-Че то никой свестен човек тук не остана. Тук ни залъгват с НАТО и Евросъюза. Но след приемането ни, положението е още по-лошо. Работим за жълти стотинки…
Журналистът вече не издържа и завъртя часовника си на посоки. Градът отново промени облика си… Универсалния изчезна и на негово място изникнаха стари сгради, които той помнеше от своето детство, Ески джамия отново си имаше минаре, а централния парк си имаше ограда. Хората се разхождаха по улиците, облечени в старомодни костюми. Имаше доста народ и всички вървяха по главната павирана улица на изток. Времето бе хладничко, но дърветата бяха раззеленени, не приличаше да е есен.
-Случило ли се е нещо? – попита той един минувач.
-Отиваме на Житния Алан да посрещаме германците – отговори един от преминаващите. Сигурно скоро ще ударят Гърция…
-Тяхната мамица фашистка, не се сдържа вестникарят. И ще ги посрещаме на всичкото отгоре. Ще видят те като ги зачешат братята руси…
Тук едно цивилно конте, с шлифер, лъснати до блясък чизми и мека шапка го дръпна за ръкава и му рече заплашително:
-Много да не дрънкаш, че ще те прибера в участъка, копеле комунистическо!
Журналистът се сви и ужасен побягна на изток. „Къде съм попаднал и дали ще се завърна пак в своето си време?” – мислеше си той. На Житния алан (но такъв, какъвто го бе виждал на старите снимки) имаше много хора, с цветя и знаменца, полицията пазеше в кордон, а погледите бяха насочени на север, по пътя за Казанлък. Първоначално улицата бе празна, но после, отгоре се зададоха с бумтене три мотоциклета с кош, марка БМВ, такива, каквито даваха по филмите и все още се срещаха тук-там в страната. А в тях, с каски и пълно бойно оборудване имаше германски войници. Веднага след това дойде и колоната, нескончаема върволица от автомобили и камиони, пълни с млади и руси бойци. Водещата кола премина пред специално украсена арка и спря. От там излязоха офицери, които ги посрещнаха по стар български обичай с хляб и сол, кметът, шефът на полицията, свещениците на най-големите храмове и други градски първенци (това го разбра от разговорите на хората). А гражданите викаха ура и хвърляха цветя на солдатите, които усмихнати им махаха с ръце. Гледката бе непоносима, журналистът взе часовника и го удари в земята.

Озова се пак в своето време. Забърза се към редакцията по тихия вечерен булевард, носещ името на Героя от Лайпциг за да напише своето есе за бъдещето…Разбира се, щеше да напише, че то ще бъде хубаво и победно, както го изискваше Партийната повеля…  

Политическият трилър „Похищението” пуска на пазара „Ера” от 2 декември

Нов политически трилър излиза на книжния пазар от 2 декември, от издателската листа на „Ера”. Романът „Похищението” на разследващия журналист Дейвид Роуз излиза на бял свят след едногодишна забрана. Написан е по действителен случай.
Морган Купър трудно балансира между грижите за децата и кариерата си. Тя не може да разчита на съпруга си Адам – адвокат и работохолик, с когото преживяват тежки моменти на кавги и отчуждение. Докато другите майки в спокойния жилищен квартал са отдадени изцяло на домакински задължения и козметични процедури, Морган е специален агент на ЦРУ. Тя ежедневно трябва да се доказва, за да се пребори с конкуренцията от млади, необвързани и амбициозни агенти.
В едно прекрасно пролетно утро Морган получава спешно назначение и заминава на тайна мисия за една от най-горещите точки в света. Там попада в капана на предателства и политически интриги и скоро се оказва в смъртна опасност.
Шефовете й от ЦРУ, както и чуждестранните дипломати, бързо и удобно забравят за съществуването на Морган. Отвлечена, затворена и изолирани от света, тя трябва да се изправи сама срещу всички.
Единственият човек, който не се отказва да я спаси, е... Адам. Той ще използва всичките си умения и връзки, за да разбере къде е жена му и да я измъкне невредима, въпреки всичко.
Роуз проследява гледните точки на Морган и Адам. Тя е в неведение каква ще бъде съдбата й, изключително притеснена за децата си и в същото време решена да не се предава. Една интелигентна съвременна жена, жънеща успехи в подчертано мъжко поприще, която въпреки това не се е отказала от семейния си живот. Адам е изправен пред най-тежкото предизвикателство в живота си. Той трябва да се погрижи за децата си и да спаси съпругата си.
„Похищението“ е впечатляващ политически трилър по действителен случай. Брутален и безкомпромисен, той разкрива непознатото лице на международната политика. Роуз успява да предаде и емоциите на една силна жена, която е твърдо решена да се бори за живота си.
За автора:
Дейвид Роуз е разследващ журналист, който вече 20 години отразява събитията около тайните операции на спецслужбите в най-невралгичните точки в света. Работи за водещи медии като „Венити Феър“, „Гардиан“ и „Обзървър“. Той е автор на 16 документални филма за Би Би Си.
В дългогодишната си практика Роуз е създал множесво контакти сред оперативни агенти от различни служби. В процеса на писане на „Похищението“ Роуз им е изпращал текстове от романа.
Дейвид Роуз живее в Оксфорд и вече планира своя следващ трилър.

Уди Алън се завърна в Щатите с новия си филм „Син жасмин”

 След като кинематографично обиколи Европа в своята "туристическа" поредица - "Мачпойнт" (Лондон), "Вики, Кристина, Барселона", "Полунощ в Париж" и "На Рим с любов", Уди Алън се връща у дома. Е, родният му Ню Йорк, дом на класиките "Ани Хол" и "Манхатън" присъства в действието на "Син жасмин" само в кратки и бляскави ретроспекции. По-голямата част от историята се развива в Сан Франциско.
Там героинята Жасмин акостира след успешен до време брак с богаташ (Алек Болдуин). Когато се оказва, че той е мамил и данъчните, и нея, трофейната съпруга - неработила и един ден през живота си - търси убежище при своята сестра от пролетариата. Жасмин (Бланшет) е сломена и разорена, но все още куфарите й са Луи Вюитон, лети в първа класа и се държи като господарка. Тя вярва, че късметът отново ще кацне на русото й рамо във вид на нов чичко-паричко.
В туй време сестра й Джинджър (Сали Хоукинс) е разтропана касиерка в супермаркет, на която все не провървява финансово и с мъжете - една от причините за провала й са Жасмин и нейният богаташ; но тя остава активна, усмихната и склонна да си легне с първия срещнат. Пълна противоположност на унилата пудра в хола й. Понеже и двете са осиновени, с неизвестни биологични родители - Джинджър обича да казва: "тя е с по-добрите гени".
С трайна склонност към комедията и лекия хумор, Уди Алън от две десетилетия не е снимал толкова мрачен филм - жанрово определян като "драмеди", понеже в страстите и неволите на Жасмин все пак проблясва авторовият хумор. Историята обаче е леко банална, всъщност не е точно история (любимите на режисьора криминални интриги липсват; любовта, която движи огромна част от развръзките му, отстъпва на сметката). "Син жасмин" се опира изцяло на вдъхновеното изпълнение на Кейт Бланшет. За него актрисата вероятно ще заслужи шестата си номинация "Оскар". С лицето, мимиката, жестовете и всяка своя клетка тя изразява безпогрешно Уди-Алъновата героиня. При Уди традиционно се снимат плеяди отлични актьори, но Бланшет е изключителна.
Що се отнася до филма - той е добър, но без саркастичния диалог на "Мачпойнт", без приказната романтика на "Полунощ в Париж" и без философските нюанси на по-ранния Алън. Все пак забележително е качеството и количеството, което режисьорът поддържа. Безспорно най-известният и продуктивен автор на независимо кино в съвременността, 77-годишният Алън Стюарт Кьонигсберг е заснел 45 филма за по-малко от пет десетилетия. Сам пише сценариите им, а често се и появява на екран. Последната година, в която не е имал премиера, е 1981-а - оттогава ни сервира по една всяка година, някои дори по две. Въпреки тази огромна продукция, почеркът му остава разпознаваем независимо от годината и жанра. Започнал като типичен арт режисьор и любимец на претенциозните интелектуалци, напоследък дори бележи комерсиален успех - с приходи от 150 милиона долара, преди 2 години "Полунощ в Париж" стана най-доходоносният филм в цялата му забележителна кариера.

Стара Загора отново ще събира отпадъците разделно

От понеделник, 2 декември, от централната градска част започва разполагането на 600 контейнера за разделно събиране на отпадъците в Стара Загора. Общо 900 контейнера (600 жълти и 300 зелени) ще разположи на два етапа фирма „Екоколект“ АД.
Първият етап ще обхване целия град и ще завърши до 31 декември. В началото на следващата година, с 200 жълти контейнера и 100 зелени, до 28 февруари ще бъдат оборудвани и пет села в общината - Хрищени, Богомилово, Дълбоки, Хан Аспарухово и Старозагорски бани. За търговските обекти може да се предоставят само жълти, а за заведенията - само зелени.
Във всяка точка ще бъдат поставени по 1 жълт контейнер (за  хартиени, картонени, пластмасови и метални опаковки) и един зелен контейнер (за стъкло). Тази система осигурява ефективно разделяне на отпадъците още от първоизточника - домакинство, офис или магазин.
За свой партньор в изграждането на двуконтейнерна система за събиране на опаковки Община Стара Загора избра “Екоколект”АД – третата по големина лицензирана организация за оползотворяване и рециклиране на масово разпространени отпадъци от опаковки в България.
Тя е регистрирана по търговския закон като акционерно дружество без право да разпределя печалба. Набраните приходи от вноски за оползотворяване се инвестират в изграждане на системи за разделно събиране в общините, сортиращи инсталации, техника за събиране и транспортиране на отпадъци от опаковки, а събраните отпадъци се предават за рециклиране и оползотворяване.
Фирмата има сключени договори с български и чуждестранни заводи за рециклиране на суровини по региони, което позволява ефективно да се преработват отпадъците и да се осъществява контрол върху пътя на рециклиране.
“Екоколект” разработва различни, достъпни за гражданите, образователни кампании на тема ползите от разделното събиране и рециклиране. През първата година на съвместна работа усилията в тази насока ще бъдат стратегически насочени към децата в детските градини и учениците от началните класове.
От Община Стара Загора насърчават гражданите да използват новоизградената система за двуконтейнерно сортиране със съзнанието, че правят нещо наистина полезно за околната среда и бъдещите поколения.
Адресите, на които ще бъдат разположени контейнерите са определени и ще бъдат качени на сайта на общината в началото на 2014 г.
Фирма „Сити Бетон“ ще извърши разполагането на контейнерите и ще се грижи за зелените контейнери през 2014 г .

Безплатни консултации в Ин витро центъра в „Токуда”

Безвъзмездни консултации с ултразвуков преглед, провеждани от специалист  по асистирана репродукция, стартират от 2 декември във Виена Ин Витро Център в Токуда. Необходимо е предварително записване на тел.: 02/ 4200 279, а двойките с установени репродуктивни затруднения е желателно да носят медицинската си документация.
Безплатните прегледи ще се извършват от д-р Лилия Димитрова и д-р Ралица Сенкова. В рамките на консултацията пациентките ще имат възможността да се информират за съвременните методи в областта на асистираната репродукция и да получат индивидуален план за постигане на желаната бременност.
„За по-прецизна диагностика и максимално адаптиране на терапията към конкретната двойка в прегледите ще включим и ехографско изследване” – казва д-р Димитрова, специалист по асистирана репродукция от Виена Ин Витро Център. „Всеки отделен случай ще бъде консултиран съгласно световните стандарти за лечение на безплодието, тъй като ние вярваме, че международният опит има значение” – допълва д-р Димитрова.
Процедурите по асистирана репродукция във Виена Ин Витро Център се финансират  от Център „Фонд за асистирана репродукция”. За да кандидатстват за финансиране на ин витро процедурите, е необходимо пациентките да са избрали своята клиника и да са преминали консултация със специалист по репродуктивна медицина.
Безплатните прегледи в австрийския център ще се провеждат от 2 декември 2013 г. след предварително записване на тел.: 02/ 4200 279. В случай на вече установен репродуктивен проблем, е желателно двойките да носят със себе си наличната си медицинска документация.

28.11.2013 г.

В „Мъглите на Авалон” описват възхода и падението на крал Артур и неговите рицари

Трагичната история за възхода и падението на Камелот ни разказва Марион Зимър Брадли в „Мъглите на Авалон“.
Епосът за крал Артур и верните му рицари този път е видян през очите на жените от легендата: пламенната и жизнена Игрейн, чиято съдба е да роди спасителя на Британия – Артур; плахата, дълбоко религиозна Гуенхвифар, кралицата на Артур; величествената Вивиан, върховна жрица на Авалон и Повелителка на езерото; и най-вече Моргана – пророчица и Пазителка на тайното познание, обречена да донесе гибел на всички...
"Мъглите на Авалон" е епичен роман за страст и насилие, за рицарска вярност и коварни интриги и не на последно място за борбата между древната мъдрост на езичеството и новите добродетели на християнството; книга за вечните човешки стойности, за любовта и омразата, за доброто и злото, която пленява читателя с непреодолимо обаяние...
За книгата Айзък Азимов отбелязва:„Най-доброто осъвременено представяне на сагата за крал Артур, което съм чел някога.“
Марион Зимър Брадли е американска писателка, наложила се като един от доайените на жанра фентъзи с „Мъглите на Авалон“, нейната епична интерпретация на легендите за крал Артур и рицарите на Кръглата маса.
Родена е на 3 юни 1930 г. в щата Ню Йорк. Първоначално писането й е просто хоби и тя публикува разкази в различни списания за научна фантастика.
По-късно изцяло се отдава на страстта си и дори издава собствено списание - „Marion Zimmer Bradley's Fantasy Magazine“.
Романът „Мъглите на Авалон“ е публикуван през 1983 г. и бързо печели огромна популярност. За екранизацията са ангажирани звезди като Анджелика Хюстън, Джулиана Маргулис, Джоан Алън и Мишел Вартан.

Филми „еврофиналисти” показват безплатно в столицата

Три интересни филмови предложения предлага Дом на киното. Там ще бъдат прожектирани финалистите за наградата Лукс на Европейския парламент.
Може да видим фаворитите безплатно от 3 до 5 декември. Инициативата е в партньорство с Международния София Филм Фест. Прожекциите ще се излъчат във всички 28 европейски страни със субтитри на 24-те официални езика на Европейския съюз преди обявяването на победителя на 11 декември.
Целта на филмовите дни е да се сподели многообразието и богатството на европейското кино с европейските граждани и да се обсъдят темите, които филмите от Лукс 2013 представят.
Официалното откриване ще бъде преди началото на първата прожекция, а след последната прожекция ще бъде организирана дискусия. Безплатни билети, които гарантират място в залата, могат да се запазят на място в Дома на киното, включително и преди прожекцията, до изчерпване на количествата.
Първият филм, който може да видим е "Мед". Прожекцията му е на 3 декември от 19 часа. Режисьор на филма е Валерия Голино. Сюжетът ни запознава с историята на една жена, която помага на смъртно болни хора да приключат земния си път, и на нейния нов „клиент“, който е напълно здрав мъж.
На 4 декември от 18 часа ще се прожектира "Себелюбивият великан" на Клио Бърнард. Филмът проследява историята на двама приятели, единият от които постепенно се превръща в алчен използвач.
На 5 декември от 19.00 часа е "Краят на омагьосания кръг" на Феликс ван Хрунинген. Продукцията разказва за любовта между Елиз, която има ателие за татуировки и Дидие, който е музикант. Щастието им е поставено на изпитание от тежката болест на дъщеря им.
Взети заедно, тези три забележителни филма отразяват богатството, дълбочината и красотата на европейското кино. Всеки от тях има собствен подход към въпросите, пред които е поставено нашето общество, като ги разглежда реалистично или с въображение, рязко или деликатно, отбелязват организаторите у нас.
Наградата Лукс се раздава от 2007 г. насам. Дава се от Европейския парламент. Тя има две основни цели: да даде публичност на дебата за Европа и да подпомага разпространението на европейски копродукции в рамките на съюза. Несъмнено дистрибуцията е „ахилесовата пета“ на европейското кино, за което допринасят и езиковите бариери. Отличието се стреми да ги преодолее.
Филмите са избрани от представители на филмовата индустрия, които заедно образуват журито. Трите номинирани филма са резултат от техния избор. Филмът, който печели наградата, се избира от членовете на Европейския парламент. Тази година наградата ще бъде връчена на 11 декември.
Наградата на публиката е резултат от избора на хората. Имате възможност да гласувате за любимия си филм от номинираните за Наградата ЛУКС или за любимата си тема. За да гласувате, просто трябва да посетите сайта luxprize.eu или фейсбук страницата и да изразите гледната си точка. Резултатът от гласуването ще бъде обявен на Международния кинофестивал в Карлови Вари през юни-юли 2014 година. Това символично ще затвори настоящото издание на Наградата и ще направи път на следващото — с обявяването на новите 10 филма от официалната селекция за Наградата Лукс за 2014 година.

Популярни произведения на Верди и Вагнер представят на старозагорската оперна сцена

Откъси от най-популярните произведения на двамата велики композитори - Джузепе Верди и Рихард Вагнер ще звучат на 5 декември от 19 часа. С този пищен гала-концерт Държавна опера - Стара Загора тържествено ще отбележи 200-годишнината от рождението на двамата оперни титани.
Родени в една и съща година - 1813-а, те въплъщават в творчеството си различни възгледи за живота и изкуството, чиито корени са дълбоко свързани с различните културни традиции на Италия и Германия, но и двамата издигат оперното изкуство на най-висок пиедестал.
На 5 декември на сцената на Държавна опера - Стара Загора ще аплодираме прекрасните оперни гласове - Калуди Калудов, Деян Вачков, Илина Михайлова, Крум Гълъбов, Ивайло Джуров, Симоне Анджиппи, съобщиха от пресцентъра.
В богата програма ще се изявят и солистите на Държавна опера - Стара Загора: Елена Баръмова, Офелия Христова, Даниела Дякова, Русалина Мочукова, Десислава Стефанова, Яница Нешева, Анна Дитри, Александър Марулев, Милко Михайлов, Иван Камабитов, Марк Фаулър, Борис Тасков, хор и оркестър на Държавна опера - Стара Загора. Диригент на галаконцерта ще бъде Маестро Лучано ди Мартино. Ще прозвучат най-любими откъси от оперите Отело, Аида, Макбет, Трубадур, Сицилиански вечерни, Атила, Набуко, Травиата, Дон Карлос и др. на Джузепе Верди и откъси от Лоенгрин, Танхойзер, Тристан и Изолда и др. на Рихард Вагнер.
Повече за гост-солистите в галаконцерта:
Калуди Калудов (тенор) е израснал във Варна, откъдето започват първите му певчески изяви. За класическото пеене го открива Веселина Зафирова, тогава преподавател по пеене в Музикалното училище във Варна. През 1978 година завършва Музикалната академия в София като ученик на доц. Лиляна Жабленска. По-късно работи с Никола Николов. Дебютира на Пловдивска сцена в ролята на Алфред от операта на Верди - Травиата. От декември същата година е солист на Националната опера, на чиято сцена пее в продължение на 12 сезона. Активната международна кариера на Калуди Калудов започва през 1983 година с Реквием на Верди в Лондон и ролята на Форесто от операта Атила на Верди във Виенската Щатсопер. Следват години на неспирен възход по големите световни оперни сцени. В Миланската скала има вече договор през 1985 година и пее в Сватбени ризи на Дворжак, а по-късно Атила и Бал с маски на Верди, Манон Леско на Пучини. Пял е в най-големите европейски оперни театри, както и в САЩ, Япония, Южна Корея, Чили, Австралия. Има в репертоара си над 60 тенорови партии. През 1992 година Калуди Калудов създава Оперния фестивал Вива ил канто в Чешин, Полша, на който е артистичен директор в продължение на 13 години. В последните години, паралелно с изпълнителската си дейност, активно се занимава и с вокална педагогика. Прави Майсторски класове във Варна, Букурещ, Румъния, Бразилия, Полша, Финландия. През 2003 година е преподавател в Музикалната академия на Катовице, Полша, където защитава научна преподавателска степен - доцент. От 2006 година е хоноруван преподавател във Вокалния департамент на Нов Български университет.
Деян Вачков (бас) е роден в София през 1979 година. Средното си образование завършва в 164-та испанска гимназия Мигел де Сервантес, след което през 1997 година е приет в Държавна Музикална Академия Панчо Владигеров в класа по оперно пеене на проф.Константин Карапетров и проф. Недялко Недялков. През 2001 година спечелва наградата Верди на международния конкурс Белведере във Виена, а малко по-късно – двугодишна стипендия за специализация към Миланската Ла Скала където има възможността да работи вокална техника и интерпретация с имена като Лейла Генчер, Луиджи Алва, Лучана Серра и Тереза Берганца. През този период печели първата и специална награда Ариго Бойто на международния конкурс Ирис Адами Корадети в Падуа. Младият певец има вече над 30 главни басови роли. Работил е с известни диригенти и режисьори като Рикардо Мути, Лорин Маазел, Рикардо Шайи, Даниел Орен, Гари Бертини, Даниеле Абадо, Никола Луизоти, Франко Дзефирели, Уго де Ана, Пиерлуиджи Пиералли. Наричат Деян Вачков новия Борис Христов на България. Шлифова гласа си в Академията за млади певци на знаменитата Ла Скала. Пее в спектакли в Генуа, Триест, в продукциите на Дзефирели Кармен и Аида на сцената на Арена ди Верона, както и в оперните театри в Неапол, Венеция, Токио, Клагенфурт, Лайпциг, Франкфурт, Валенсия, Сиатъл, Билбао, Мадрид. Сред предстоящите ангажименти на певеца за 2013 г. са участия в религиозната кантата Стабат Матер на чешкия композитор Антонин Дворжак в Москва и гостуване в знаменитата концертна зала Музикферайн във Виена.
Илина Михайлова (сопран) е родена във Варна и завършва НУИ Добри Христов със специалност пиано и оперно пеене. Веднага след това постъпва в НМА Панчо Владигеров в класа по оперно пеене на проф. Благовеста Карнобатлова. През 2002 година печели първи награди на националните конкурси Светослав Обретенов в Провадия и Парашкев Хаджиев в София. След дипломирането си продължава образованието си в Консерваторията Джузепе Верди в Милано в класа по оперно пеене на Вилма Борели. В репертоара на певицата влизат ролите на Фиордилиджи от Така правят всички и Церлина от Дон Жуан на Моцарт, Дидона от Дидона и Еней на Х. Пърсел, Мюзета от Бохеми на Пучини, Норина от Дон Паскуале, Мария от Дъщерята на полка и Адина от Любовен еликсир на Доницети, Розина от Севилският бръснар на Росини и др. В Милано дебютира в ролята на Фиордилиджи и Церлина, както и в ролята на Дидона. Следват ролите на Мюзета на Пучиниевия Фестивал Торе дел Лаго, на Мария (Дъщерята на полка - Доницети). Пее в оперните театри Бергамо, Бреша, Кремона и Павиа. През 2012 дебютира в Софийска Опера в ролята на Адина от Любовен еликсир на Доницети, а през този сезон – в ролите на Виолета от операта Травиата и Джилда от операта Риголето в Пловдивската и Варненската опери.
Крум Гълъбов (баритон) е роден през 1976 г. в Пловдив. Едва 6-годишен, през 1982 г. става солист на представителния Хор на Пловдивските момчета Стефка Благоева, с който концертира в България и чужбина до 1991 г. През 1993 г. завършва гимназия в Пловдив. Същата година взима уроци по пеене при проф. Аврам Андреев в Пловдивската опера. От 1994 г. е студент във Висшето училище за музика и сценични изкуства във в Виена в класа на проф. Маргарита Лилова, камерзенгер на Виенската Щатсопер. Специализира при проф. Тома Попеску във Виена и Никола Николов в София, а през 2003 г. при Гена Димитрова, която същевременно ръководи творческите му изяви. През 2007 г. участва в майсторски клас на Райна Кабаиванска. От 2000 г. пее с виенския Резиденц оркестър. От 2004 г. е солист на салонния оркестър Стара Виена. От 2005 г. е солист на Опера Крайова (Румъния). През 2008 г. гастролира като солист във Варненската в Пловдивската опера. През 2009 г. участва като солист в оперния фестивал Света Маргарита.
Ивайло Джуров (бас) е роден през 1973 г. в Русе. Завършва камерно пеене в Кралската Консерватория в Хага, Холандия през 1994 г. От 1995 до 1997 г. специализира оперно пеене при Александрина Милчева. Професионалният си дебют прави през 1996 г. в Пловдив с Великденска оратория на Йохан Себастиан Бах. От 1997 до 2000 г. работи с оркестъра на БНР, като през 1998 с него открива Международния Фестивал Софийски Музикални Седмици, а с Хора на БНР осъществява записи и концерти на църковно-славянски песнопения. През 2001 г. дебютира във Фигаро от Сватбата на Фигаро и Лепорело в Дон Жуан на Моцарт в Белгия и Холандия. Повратен момент в певческата кариера на Ивайло Джуров е ролята на Филип ІІ, с която гастролира както у нас, така и в Австрия, Германия, Гърция, Белгия, Холандия, Франция, Испания, САЩ и др. Постепенно обогатява репертоара си с централните басови партии от опери на Моцарт, Бизе, Верди, Пучини и др. Изпълнява и солистични партии от кантатно-ораториални творби на Бах, Хендел, Моцарт, Росини, Бетовен, Брамс, Шостакович.
Симоне Анджиппи (тенор) е познат на старозагорската публика. Той участва в постановката на Мадам Бътерфлай, с която се откри новият сезон 2013/2014 за Държавна опера - Стара Загора.

Ново увеличение на водата прогнозират в следващите години

България няма да успее да спази сроковете за постигане на съответствие на ВиК системите спрямо изискванията на Европейския съюз, каза заместник-министърът на регионалното развитие Добромир Симидчиев. Нужни са 12,2 милиарда лева, за да се изгради необходимата ВиК мрежа в страната.
В момента 226 населени места у нас с население над 2000 души нямат пречиствателни станции за отпадъчни води, а отпадните води на над 1 800 000 души се изливат директно в реките. Това се отнася и за големи части от София.
От 256 населени места с население над 2000 души едва 25 имат пречиствателни станции, които отговарят на изискванията на Европейския съюз. 24 от общо 108 агломерации с население над 10 000 души са с подходящи пречиствателни станции. Според заместник-министъра на регионалното развитие Добромир Симидчиев България няма да успее да спази сроковете за пълно съответствие с директивата за отпадъчните води, защото във всички региони на страната предстои работа. Той подчерта, че няма регион без проблеми.
"Това, че ще закъснеем и ще го изпуснем, не е краят на света, почти всяка държава го изпуска. Въпросът е обаче да се организираме правилно", каза Симидчиев и допълни, че възлага големи надежди на следващия програмен период.
За да може ВиК мрежата у нас да изпълни изискванията, ще са необходими 12,2 милиарда лева. Не повече от 25-30% от тези пари ще бъдат съфинансирани от европейските фондове. Останалите средства трябва да дойдат от държавния бюджет, ВиК операторите и потребителите, като очакванията на Симидчиев са цената на водата в следващите седем години да се повиши средно с 30-40%. "За всеки регион е различно. За следващите седем години от 2014 до 2020-а моята оценка е, че цената на водата няма да се увеличи с повече от 30-40 на сто средно за цялата страна, като някъде може да е с 20 на сто, а някъде 90 на сто или може да е над 100 процента", каза зам.-министърът.
По-голямата част от тези 12,2 милиарда лева ще бъдат вложени в изграждане на канализации и пречиствателни станции за отпадни води.

27.11.2013 г.

„Морелси” е типично английска антиутопия

Умираща планета с релсов океан и безбрежни пустини, прорязани от подземни лабиринти, из които дебнат странни същества.  Това е впечатляваща антиутопия, описана от Чайна Миевил в "Морелси".
Добре дошли в Морелси – огромен конгломерат от безброй оплетени и взаимосвързани железопътни линии, които нямат начало и край. Това е реалността на умираща планета с невъобразимо сложен релсов океан сред пустинен пейзаж, прорязан от подземни лабиринти, из които дебнат изумителни, до едно хищни създания.
Хората са само елемент, но не и върхът на хранителната верига из тези простори. Колоритни герои обитават страниците – сред тях е едно „кърваво момче“, чиито приключения оформят гръбнака на повествованието; странни брат и сестра, решени да доведат докрай незавършеното пътешествие на родителите си към митичната начална железопътна линия, от която започва морето от релси; еднорък капитан, безмилостно преследващ своя блян – огромния, почти бял кърт, известен като Джак Присмехулника...
„Морелси” на британския автор Чайна Миевил е алтернативна версия на великия „Моби Дик” на Херман Мелвил и навява асоциации както с приключенските класики на Робърт Луис Стивънсън, така и с научнофантастични еталони като „Дюн” на Франк Хърбърт.
Тя е и пленителен разказ, преливащ от чудеса и странни ужаси, в който вилнеят пирати и мародери, извършват се зверства и геройства, смайват ни стил и въображение. Чрез „Морелси“ Миевил изплита роман за силата на встрастяването, за човешкия копнеж по завършеността, за самото повествование; това обаче е и произведение, наситено с хумор и с огромна писателска енергия.
Книгата е написана на език, който е толкова жив, че буквално изскача от съдържанието, превръщайки се едновременно в неповторима творба и в увлекателно претворяване на класическите истории. Накратко: „Морелси” ясно демонстрира, че Миевил е във върхова форма, създавайки поредната си социална феерия, която дълго ще се помни.
Самият Миевил е сред най-изтъкнатите и признати английски фантасти от последните години. Познат у нас вече с няколко бестселъра, сред които са „Градът и градът” и „Станция Пердидо”, Миевил описва своите произведения като „странна фантастика“ (weird fiction). Активен е и в политиката, а голяма част от убежденията му си проправя път и в творбите му. Миевил има бакалавърска степен по социална антропология от Кеймбриджкия университет и магистърска и докторска степен по международни отношения от Лондонското училище по икономика; преподава творческо писане в Уоруикския университет.
Носител е на престижните литературни награди „Хюго”, „Локус”, „Артър Кларк” и Британска награда за фентъзи.

Старозагорската болница отчита повече приходи

Старозагорската уиниверситетска болница "Проф. д-р Стоян Киркович", която бе пред фалит според здравния министър д-р Таня Андреева, в последните два месеца постоянно увеличава своята заработка. Официалната справка показва, че през септември са били заработени близо 2 млн. лв докато за същия месец 2012 г. сумата е била малко над 1, 5 млн. лв. През октомври заработката е скочила над 2 млн. лв и 339 хил. лв., при малко над 2 млн. лв за октомври миналата година.
"По-добрите показатели са резултат на
рестрикциите, наложени по отношение на клиничните изследвания, прецизност на назначанаваните медикаменти и перманентния контрол на ежедневната лечебно-диагностична дейност във всички структури на
болничното заведение" , заяви изпълнителният директор на болницата проф. д-р Петрана Чакърова.
Съвсем скоро щяла да бъде факт и новата структура на болницата, с което разходите щели да се свият още.
Сериозен ръст в своята работа е показало едно от най-натоварените звена в болницата - спешно приемно отделение. През септември в залата за реанимация са били прегледани 1402
пациенти, а 827 са хоспитализираните.
За сравнение през септември 2012 г същите цифри са - прегледани болин - 1259 души, и хоспитализирани 635.
Все повече пациенти постъпвли от обищините Казанлък, Чирпан, Раднево. Обяснението според ръководството е подобрената организация в лечебното заведение и по- доброто обслужване на болните.

Предпремиерно показват танцовия спектакъл „Споделено пространство”

И последната седмица от месец ноември ще бъде изключително интензивна за целия колектив на Държавна опера-Стара Загора.
Днес, 27 ноември от 19 ч. във фоайето на Операта ще бъде представена за трети пореден път и при много голям интерес /за това представление няма билети! / операта „Дидона и Еней“ от Хенри Пърсел. Солисти: Дидона-Офелия Христова /балет-Кремена Костова/,  Белинда-Яница Нешева, втора дама-Русалина Мочукова, магьосница-Нина Димитрова, първа вещица-Виолета Димитрова, втора вещица-Кремена Добрева, Еней-Марк Фаулър         /балет-Станко Танев/,моряк-Милко Михайлов /балет-Александър Желев/, дух-Денис Иванов, злото- /балет-Яна Кафалиева/. Следващите дати са 6 и 19 декември.
В същия ден следобед са предгенералната и генерална репетиция на танцовия спектакъл „Споделено пространство“. Премиерата му е на 28 ноември от 19 часа. Участва Балетната трупа на Държавна опера Стара Загора: Биляна Чолакова,Кремена Костова, Яна Кафалиева ,Пенка Димитрова,Петя Вънева,Радост Младенова,Ромина Славова,Цветелина Тенева,Юлияна Василева и Станко Танев. Насладете се на тази експлозия от модерен танц, визуални ефекти и вълнуваща музика!
В последния ден от седмицата /29 ноември, петък/ от 19,00 ч. заповядайте на Гала-концерта на Седмия Международен конкурс за млади тромпетисти. Диригент Красимир Къшев, Концертмайстор Паулина Колева,Оркестър на Държавна опера Стара Загора. В програмата В. Щелоков, Ж. Поре, Л. Коган, Ян Неруда, Н. Таков, Й. Хайдн, О. Бьом.
В понеделник, 25 ноември в 15 ч. на сцената бе представен за втори път след премиерата на 22 ноември музикално-образователният спектакъл за деца „Петя и вълкът“ и „Малкият коминочистач“. Той бе реализиран с изключителното съдействие на „Мини Марица Изток“ЕАД. Постановката бе видяна от деца от социални домове на общината.
На 26 ноември на сцената на читалище „Д.П.Сивков“ в Нова Загора беше показана популярната оперетата „Царицата на чардаша“ – в специално адаптиран в последните дни вариант за турнета, без движещата се сцена, но със същия блясък на костюми, декори, визия и изпълнение.

26.11.2013 г.

Джони Деп ще играе и в продължението на „Алиса в страната на чудесата”

Въпреки че режисьорът Тим Бъртън няма да участва в продължението на "Алиса в страната на чудесата", актьорът Джони Деп, който често сътрудничи на Бъртън, отново ще се превъплъти в образа на Шапкаря, съобщи Контактмюзик.
Холивудската звезда ще партнира на австралийската актриса Миа Вашиковска, която отново ще е Алиса. Новината е потвърдена от компания "Дисни".
Режисьорът Тим Бъртън ще бъде заменен от Джеймс Бобин, познат на зрителите с работата си над филма "Мъпетите", пише БТА.  Очаква се "Алиса в страната на чудесата 2" да излезе на екран на 27 май 2016 г.
От съобщението на компания "Дисни" не става ясно дали в продължението зрителите ще видят отново Хелена Бонам Картър като Червената кралица, Ан Хатауей като Бялата кралица и Мат Лукас като Туидълдум и Туидълди.
Филмът "Алиса в страната на чудесата" постигна огромен касов успех, надхвърляйки приходи от 1 милиард долара в международния бокс-офис в годината на излизането си.
От компания "Дисни" съобщават още, че игралната версия на "Книга за джунглата", режисирана от Джон Фавро, ще тръгне по кината на 9 октомври 2015 г.

Определиха и последните номинирани за наградата „Хеликон”

Ясни са и последните трима претенденти за литературната награда "Хеликон 2013". Това са Иван Голев с новия си роман "Без милост" ("Труд"), историческият "Бежанци" на Весела Ляхова ("Жанет 45") и "Записки на свинята" на Ина Вълчанова ("Ерго"). С това списъкът с номинираните автори достигна 11, а не както традиционно 12, тъй като Людмил Тодоров е номиниран с две томчета - "Разкази" и "Шлеп в пустинята" ("Жанет 45").
Иван Голев и Весела Ляхова са добре познати на родните читатели, а Ина Вълчанова дебютира през 2007 г. с романа "Потъването на Созопол". По едноименния сценарий, спечелил субсидия на НФЦ, Костадин Бонев започна снимки тази есен. Пред камерите ще се изявят Деян Донков, Снежина Петрова, Светлана Янчева, Леонид Йовчев.
Журито на "Хеликон" е с председател Калин Донков и членове Кристин Димитрова, Бойко Ламбовски, Андрей Захариев и Юри Лазаров. В предишните сесии те номинираха Чавдар Ценов за "Кучета под индиго" ("Рива"), Красимир Дамянов за "Студентът по хармония (балада за Виктор Пасков)" ("Сиела"), Алек Попов със "Сестри Палавееви/В бурята на историята" ("Сиела"), Петър Волгин с "Радикална еврейска енциклопедия" ("Изток-Запад"), Васил Георгиев с "Апарат", Симо Андонов с "Анапеста" и Деян Енев с разказите "Внукът на Хемингуей".

25.11.2013 г.

„Аеросмит” с първи концерт на столичния стадион „Локомотив”

Рок величията от "Аеросмит" (Aerosmith.com) пристигат за първи концерт пред българска публика на 17 май 2014 г., който ще се проведе на столичния стадион "Локомотив", съобщават организаторите от "София мюзик ентърпрайсиз".
Билетите за концерта ще бъдат на достъпни цени - от 70 до 150 лв., а продажбата им стартира на 27 ноември 2013 г. Първите 500 броя от всяка ценова категория ще са на промоционална цена с 10% отстъпка. Ще могат да бъдат купени от Билетния център на НДК, на касите на "Арена Армеец" и в мрежата на "Тикетпро".
Посещението на групата у нас е една от спирките им по време на европейското турне, включващо изяви на стадион "Олимпийски" в Москва, "02 Arena" в Берлин и на Download Festival във Великобритания.
Великолепната петорка ще бъде в оригиналния си състав, точно както при основаването си през далечната 1970 г. в Бостън, Масачузетс:
Стивън Тайлър (вокали), Джо Пери (китара), Брад Уитфорд (китара), Том Хамилтън (бас) и Джоуи Крамър (барабани).
"Аеросмит" ще ни докажат, че са в перфектна форма и правят невероятно шоу, коментират уверени организаторите.
На стадион "Локомотив" почитателите на бандата ще се насладят на най-великите им хитове, както и на песни от последния им албум Music From Another Dimension – първият студиен проект на групата от 11 години.
Албумът е обявен от сп. "Пийпъл" за един от задължителните 5 албума на есента за 2012 г.
За него Джо Пери казва: "Това е албумът, който искахме да направим още от времето, когато се събрахме за втори път през 1984 г."
Те са една от най-великите рок банди на всички времена! Хитовете на AEROSMITH са познати на всеки, видеоклиповете им (сред тях са популярните Cryin' и Crazy, които направиха звезди Алиша Силвърстоун и Лив Тайлър) ги превръщат във фаворити на Ем Ти Ви (MTV), а сред многобройните им постижения е и успешна кариера в Холивуд с изяви в популярни филми като "Светът на Уейн 2" и "Игра по ноти".
"Аеросмит" е групата с най-големи продажби в историята на американския рокендрол с албуми в тираж над 150 милиона копия по целия свят.
Само в САЩ са продадени 66,5 милиона техни записи. Освен това те държат рекорд за най-много златни и мултиплатинени албуми за американска група.
Бандата има 21 хита само в класациите на САЩ и множество награди и отличия, част от които четири награди "Грами", 12 награди за музикални клипове на Ем Ти Ви, шест награди "Билборд" и редица други. Музикантите могат да се похвалят и с номинация за "Оскар" за баладата I Don’t Want To Miss A Thing от касовия хит "Армагедон". През 2001 г. са приети в „Рокендрол залата на славата”.

Дядо Коледа идва на старозагорския площад на 2 декември

 За първи път в Стара Загора тази година коледната елха ще светне в празнична премяна още на 2 декември. Желанието на кмета Живко Тодоров е празничното настроение за най-малките и за техните родители да обхване града още с настъпването на коледния месец декември.
Точно в 18 ч. на 2 декември Дядо Коледа ще пристигне на площада пред общината заедно със свитата си от помагачи и ще раздаде коледните дарове на най-послушните деца през годината. В тяхно присъствие кметът Живко Тодоров ще извърши ритуала по символичното запалване на светлинките на коледното дръвче, което ще бъде издигнато пред общината.
За първи път още от 1 декември ще светне в празнична премяна централният градски булевард „Ц.С.Велики". Освен традиционната украса в центъра, на 3 м. височина по тролейбусните стълбове на булеварда, в източна и западна посока от пешеходната зона, ще бъдат поставени общо 116 светещи елемента с размери 1,90/1,20 м.
Светеща коледна шейна дълга 4,5 м. ще бъде поставена на тревната площ в градинката до храма „Св. Николай". Любимата на поколения старозагорци градинка „Пингвините" беше изцяло реновирана и вече завърши нейното озеленяване със засаждането на храстови групи и широколистни дървета.

Поредица от културни събития в Казанлък

На 26 ноември 2013 г., вторник, от 17.30 часа в обновената зала на Културно-информационния център на ул. „Искра“ 4 ще бъде открита изложба живопис под наслов „Празник“ на казанлъшкия художник Румен Петков.На 28 ноември, четвъртък, от 17.30 часа в същата зала ще бъде представена книгата на доц. д-р Марин Добрев „Художниците на Казанлък“. Това е едно уникално издание, създадено по идея на кмета на община Казанлък Галина Стоянова и реализирано от изкуствоведа Марин Добрев. Изданието е  на български и английски език, в което са представени художниците от града на розите – творци с впечатляващ принос в националната съкровищница на изобразителното ни изкуство.На 28 ноември, четвъртък, от 18.00 часа в ИМ „Искра“ – Художествена галерия,  официално ще бъдат открити Музикалните празници „Петко Стайнов“. Празниците се провеждат ежегодно от 2002 г. досега, в чест на големия български композитор акад. Петко Стайнов, който е роден на 1 декември 1896 г. в Казанлък. Организатори на празниците са Община Казанлък, фондация „Петко Груев Стайнов“, ИМ „Искра“, Дом „Петко Стайнов“ – Казанлък.
ПРОГРАМА НА МУЗИКАЛНИ ПРАЗНИЦИ „ПЕТКО СТАЙНОВ“ – Казанлък ’2013
28 ноември (четвъртък), 18.00 ч., ИМ „Искра“ – Художествена галерия
Официално откриване на празниците
Концерт
Музикални таланти на Казанлък
с участието на
Детски хор „Искра“ с диригент Стефка Денева и ученици от школите по пиано и класическа китара към ШИ „Емануил Манолов“ при НЧ „Искра – 1860“, СОУ „Екзарх Антим I“ и НЧ „Възродена Искра – 2000“ с преподаватели Елена Юлиянова
и Стефан Христов

*****
29 ноември (петък), 18.00 ч., ИМ „Искра“ – Художествена галерия
К о н ц е р т
на
Смесен камерен хор „Севтополис“ към НЧ „Възродена Искра – 2000“,
диригент Дора Кошева
и
Камерен оркестър – Казанлък към НЧ „Възродена Искра – 2000“,
концертмайстор Иван Иванов
*****
30 ноември (събота), 18.00 ч., ИМ „Искра“ – Художествена галерия
Представяне на реставрирания роял на композитора акад. Петко Стайнов
    
       Камерен концерт на Ангел Станков и Ростислав Йовчев – пиано
В програмата творби от испански композитори.
     С участието на Бехие Шенол Ахмед 10 клас от СОУ за деца с нарушено зрение „Д-р Иван Шишманов“ – Варна, стипендиантка за 2013 г. на фондация „Петко Груев Стайнов“ и Американска фондация за България.
*****
1 декември (неделя), 11.00 ч.

117 години от рождението на академик Петко Стайнов
Поднасяне на цветя пред паметника на композитора в двора
на Гимназия „Академик Петко Стайнов“ и ОУ „Никола Вапцаров“  
1 декември (неделя), 17.00 ч., ИМ „Искра“ – Художествена галерия

Х О Р О В   К О Н Ц Е Р Т
с участието на 
Смесен хор „Петко Стайнов“ към НЧ “Искра – 1860“
диригент Младен Станев
Мъжки състав на Смесения хор на Българското Национално Радио
главен диригент Драгомир Йосифов
Академичен смесен камерен хор „Гаудеамус“ към АМТИИ – Пловдив
диригент доц. д-р Весела Гелева

ВХОДЪТ ЗА ВСИЧКИ КОНЦЕРТНИ ПРОЯВИ Е СВОБОДЕН!

БНТ се отказа от „Евровизия 2014”

С преобладаващо положителни реакции бе посрещнато решението на Българската национална телевизия да не участва в "Евровизия 2014". От БНТ заявиха, че причините да се откажат от песенния конкурс са предимно финансови. "Водена от желанието да популяризира българската песен и българските изпълнители, вече девет години медията изпраща представители в престижния конкурс. За своето присъствие на европейската сцена БНТ е длъжна да заплати такса за участие, която за последната година се е повишила 100% спрямо 2005 г. (годината на първото ни участие). Към тази такса влизат и разходите по вътрешната селекция и избор на участник, презентиране на българската песен пред европейската публика и всички услуги и ефекти по време на провеждането на конкурса", заявяват от БНТ.
Осем от деветте участия на България в "Евровизия" бяха незабележими, а някои направо комични. Досега на европейския песенен конкурс са ни представяли "Каффе", Мариана Попова, Миро, Красимир Аврамов, "Дийп зоун", Софи Маринова, Поли Генова. Най-големият - и единствен - успех за България в конкурса бе през 2007 г. в Хелзинки, когато Елица Тодорова и Стоян Янкулов се класираха 5-и. В последното засега издание - 2013-а, същите музиканти претърпяха провал с много по-слаба песен. Традиционно "Евровизия БГ" разпалваше зрителски и медийни страсти с компромисната си селекция, слабите изпълнения и бутафорното шоу. 

Нови разходи за собствениците на автомобили с газови уредби

Най-малко 100 лева ще трябва да платят собствениците на автомобили с газови уредби у нас до март идната година. Причината е нова наредба на транспортното министерство, изготвена по европейски изисквания, която влиза в сила от първи март. В нея е регламентирано, че поставянето на газова уредба е конструктивно изменение на автомобила и то трябва да бъде проверено и лицензирано. А след това и записано в големия талон на автомобила. Там ще бъде специално упоменато, че возилото се движи на два вида гориво.
Проверката на газовата уредба и извиненията й ще бъдат сертифицирани с помощта на технотест. Това се прави от фирми, специално лизензирани за подобни проверки. В момента през тях минават всички автомобили, внесени от Япония, Китай, Русия и други държи извън Европейския съюз. Тестът в такава компания струва между 300 и 400 лева, когато касае цялостен преглед на возилото. Очаква се обаче прегледът на газовата уредба да струва около 50 лева. Още толкова собствениците на автомобили с газ ще трябва да плащат и в КАТ за промяната на данните в големия талон.
Според експерти в момента у нас се движат над 1 милион автомобили на газ. Ако те не направят промените, отразени в наредбата, ги грози глоба от 2000 до 7000 лева. Засега обаче санкции няма да бъдат налагани, защото тече гратисен период до март 2014 г.

Снимат филм за властелина на пръстените – Дж. Р. Толкин

Ако доскоро Холивуд впечатляваше с екранизации по романите на Дж. Р. Толкин, ето че дойде ред на екран да излезе и биографичен проект за писателя.
Със създаването му се е заела компанията "Фокс сърчлайт пикчърс" подготвя биографичен филм, съобщи "Холивуд рипортър".
Продукцията ще проследи ключови моменти от живота на автора, повлияли върху написването на прочутите му книги "Хобит" и трилогията "Властелинът на пръстените" - класики във фентъзи жанра, пише БТА.
Сред тях са ранните години на Толкин в Оксфорд, военната му служба през Първата световна война и приятелството му с писателя К. С. Луис - автор на популярната поредица "Хрониките на Нарния".
Сценарият за биографичния филм е поверен на Дейвид Глийсън - заклет почитател на Толкин, който от години изучава живота и творчеството му. Лентата ще бъде продуцирина от Питър Чернин и компанията му "Чернин ентъртейнмънт" ("Жега", "Възходът на планетата на маймуните"). 

22.11.2013 г.

„Ера” представя за първи път у нас сборника на Вонегът „Късметът на смотаняка“

„Късметът на смотаняка“ е сборник от седем разказа на един от най-великите писатели на 20 век. Тази книга на Вонегът представя за първи път на българските читатели издателство „Ера”. Тя може да се намери в книжарниците от 25 ноември. Кратки и язвителни, творбите на ненадминатия майстор на перото, ярко илюстрират неговия остър усет към нецензурираната нелепост на живота. Историите проследяват тривиални житейски събития и съвсем обикновени човешки желания, редуват се изпълнени с надежда образи и не дотам светли перспективи. Както и в най-добрите си романи, авторът ни отвежда до най-съкровените кътчета на човешката душа. С неподправеното си остроумие и емблематично чувство за хумор той успява да ни напомни, че сме способни да надскочим себе си.
Кърт Вонегът e роден е в Индианаполис на 11 ноември 1922 година. Студент е в Корнелския университет в Итака, щата Ню Йорк в периода 1941–1943 г., където списва редовна колонка в студентския вестник. Занимава се с журналистика, преди да влезе в редиците на американската армия, взела участие във Втората световна война. Писателят е жив свидетел на бомбардировката над немския град Дрезден през 1945 г. (взела над 60 000 човешки жертви), където е военнопленник. След войната Вонегът завършва университета в Чикаго, специалност антропология, и започва работа като полицейски репортер. Впоследствие напуска Чикаго и се заселва в град Скенектъди, Ню Йорк, работейки за Дженеръл Електрик.
Кърт Вонегът е прочут с оригиналния си творчески стил и чести нецензурни заигравания с думи, контекст, та дори и с рисунки в книгите си. Езикът му е на достъпно за всички социални класи ниво, като същевременно е невероятно увлекателен и неклиширан, спечелвайки си определението „вонегътизъм“. В произведенията си Вонегът интегрира научнофантастични елементи, като пътуване във времето, а много от героите му се появяват епизодично или трайно в различни негови творби.
Сравняват романите на Вонегът със знаменитата политическа сатира „Пътешествията на Гъливер“. Подобно на Суифт, Вонегът често описва фантастични общества, за да демонстрира по-ярко политическите и социални недъзи на своето съвремие.
Основни теми на политическата му сатира са нехуманността на технократското общество, самотата, социалното неравенство, отчуждението, екологичните катастрофи. Фантастичните социални светове на Вонегът обикновено са антиутопии, където недъзите са достигнали крайна форма.
У нас режисьорът Михаил Петров в Народния театър поставя пиесата „Времетръс” по едноименния роман на Вонегът. Тогава за премиерата авторът на текста Андрей Филипов кани писателя, но той отказва с думите: „Аз съм на 83 и още пуша. Знаеш ли колко ми е трудно да щъкам насам-натам?”
През март 2007 г. Вонегът претърпява битова злополука в дома си в Манхатън и получава черепно-мозъчна травма. 84-годишният писател не успява да се възстанови и умира на 11 април 2007 г. в Ню Йорк.

Знаете ли, че…

През 70-те години Вонегът е работил и като дилър на автомобили. За своето необичайно поприще той споделя: „Това е бизнес историята на века. Бях третият дилър на „Сааб” в САЩ. Казвам, че е бизнес историята на века, защото за две години изгубих само 35 хил. долара. Мисля, че заради този мой провал шведите никога не ми дадоха Нобеловата награда.”
Майката на Вонегът, Едит Либер Вонегът, произхожда от заможно германско семейство, собственици на голяма бирена фабрика. В тяхната бира е имало тайна съставка, която дядо му и майсторът пивовар са слагали сами, без никой да ги види. Оказва се, че съставката, донесла и много награди на фабриката, е… кафе.
Вонегът има три деца и е осиновил племенниците си след смъртта на сестра си.
Ако има политическа власт, Вонегът би назначил министър на бъдещето. „Защото в момента всичко се прави ден за ден, сякаш утре след нас няма да има никого.”
Ако трябваше да напише епитафия за Земята, Вонегът би издълбал на Гранд каньон с големи букви: „Добрата стара Земя – можехме да я спасим, ако не бяхме толкова алчни и мързеливи”.

Мисли на Кърт Вонегът:

„Ако един учен не може да обясни на 8-годишно дете с какво се занимава, той е шарлатанин.”
„Не трябва непременно да сте луд, за да работите при нас, но все пак помага.”
„Големият проблем с тъпите копелета е, че те са толкова тъпи, че не могат да повярват, че човек може да бъде умен.”
„Хората те оценяват най-пълно, когато положат цветя на гроба ти.”

„Кухненска музика” утре в Ески джамия

Вратите на „Музея на религиите“ в Стара Загора ще бъдат широко отворени за всички, които искат да изживеят един по-духовен  и музикален съботен ден на 23 ноември т .г. "Замесете се с нас!", призовават идеолозите на проявата.
За първи път екипът на мрежа „Хлебни къщи“ ще представи на старозагорци методиката „Кухненска музика“, която се базира  на спонтанността. В нея музикалните инструменти са обикновените всекидневни кухненски съдове, от рендета до тигани и буркани, и по този начин тя помага да преосмислим ежедневието като потенциален непрестанен източник на вдъхновение, творчество и красота, твърдят организаторите. По думите им,  в кухненската музика няма професионалисти, няма по-добри или по-лоши музиканти, нужно е само да се вслушваме в другия и чрез неговия звук да чуем самите себе си.
Спонтанността е водата, ритъмът е брашното, ентусиазмът е закваската, а резултатът е тесто от добро настроение и радост. Замесвайки хляб, се учим как да замесваме приятелства, как да намерим собствения си ритъм, как да се синхронизираме с хората около нас и как чрез тях да открием най-добрата рецепта за радост от живота.
Всички, които носят музиката вътре в себе си и искат да замесят свое хлебно послание, което да споделят с другите, трябва да посетят на 23.11.201 3 г. от 10 до 14 ч. „Музея на религиите“ в Стара Загора, канят организаторите.

Новият филм на Уди Алън показват на Киномания

Филмите, които не пленяват с аудиовизуални ефекти, а с човешки истории, може да видим и на тазгодишната Киномания. Дойде ред и за едни от най-чаканите заглавия в панорамата. Сред тях са "Син жасмин" - най-новият филм на Уди Алън, който беше категоризиран като „завръщането му към драмата”.
На 23 ноември от 19.00 часа в зала 1 на НДК ще се проведе единствената прожекция на филма, в рамките на киномаратона, отбелязват организаторите.
Друга любопитна покана е да научим подробности около историята на придобилия световно влияние сайт „Уикилийкс” и неговия създател Джулиън Асандж. За него ще разкаже трилърът „Петата власт” (“The Fifth Estate”) на режисьорът Бил Кондън. Прожекцията в зала 1 е на 24 ноември от 19.00 часа.
На същото място, но на 22 ноември от 19.00 часа може да видим и последните две години от живота на принцеса Даяна. Филмът за нея се фокусира върху любовта й с пакистанския лекар Хаснат Хан и бурните отношения със семейството му, което се възпротивява на тяхната сватба.
Уелската принцеса среща по това време египетският милионер Доди Файед, с когото започва връзка, превърнала се в светска сензация и следена постоянно от жълти хроникьори и папараци по целия свят. Любовта им приключва с трагичната автомобилна катастрофа в парижки тунел през 1997 г.
Киномания 2013 започна на 14-ти и ще продължи до 1 декември. За 27-ти път филмовият маратон ще предложи най-горещите и атрактивни заглавия за последните две години. Традиционно в селекцията са включени чисто нови, непоказвани у нас филми, оценени вискоко от престижните кинофестивали по цял свят.

„Монти Пайтън” излизат отново заедно на сцената

Комедийните класици от "Монти Пайтън" отново са заедно след дългогодишна раздяла. "Събираме се и се подготвяме за шоу. Да, истина е", заяви Тери Джоунс пред Би Би Си и добави иронично: "Надяваме се да спечелим много пари и да изплатим ипотеките." Снощи Джон Клийз, Ерик Айдъл, Тери Гилиъм, Майкъл Пейлин и Джоунс дадоха пресконференция в Лондон, на която трябваше да споделят повече подробности за бъдещето на "Летящия цирк". Интересът към новината за събирането им е толкова голям, че тя беше предавана на живо по Sky News.
Комедийната трупа бе активна в театъра, телевизията и в киното през периода 1969-1983 г. Последният им филм е "Смисълът на живота според Монти Пайтън" (1983). За последен път петимата живи членове на "Летящия цирк" се събраха за еднократно шоу на комедийния фестивал в Аспен преди 15 години. Всички от "Монти Пайтън" са над 70-годишни днес.
В компанията липсва само Греъм Чапман, основно лице във филмите "Светият Граал" и забранявания в някои страни "Животът на Брайън". Той почина през 1989-а от рак. Неотдавна някои от актьорите участваха с гласовете си в анимационен филм за живота му - "Автобиографията на лъжеца: фалшивата история на Греъм Чапман от "Монти Пайтън".
"Монти Пайтън" са считани за родоначалници на нов стил в скеча и забавните програми, а популярността им далеч надхвърля границите на Великобритания. Дори сфери извън популярната култура заимстват от творчеството им. Терминът "спам" например идва от техен скеч, а на трупата са наречени змия, открита в Австралия през 80-те, и език за програмиране. 

Бившият вицепремиер Симеон Дянков стана писател

Бившият вицепремиер и министър на финансите в правителството на ГЕРБ Симеон Дянков е представил в Брюксел книгата си "Кризата в еврозоната отвътре". Изданието все още не е излязло от печат, авторът е направил коментар и са били раздадени анотации, съобщава Dnes.bg.
В книгата Дянков коментира впечатленията си от поста, който е заемал. Той споделя, че макар рядко да се заблуждава какво може да очаква, е бил изненадан от отношението на българските медии. Отнело му година, докато разбере как да дава интервюта, макар в Световната банка, където работел по-рано, да преминал курсове за поведение пред медиите.
"В България бе различно, всяка моя дума беше от значение", пише той. Затова Дянков стигнал до извода, че не е добър подход да бъде прям, защото иначе реформите биха спрели, преди да бъдат предприети. Той дава пример с пенсионната реформа, в която се предвиждаше възрастта за пенсиониране да бъде повишена на 65 години. В отговор заглавията били "Дянков: Работа до гроб".
Хрумването му за инвестиране на част от пенсионните фондове в капиталовите пазари получило отговор "Дянков дава пари на олигарсите". Постепенно започнах да давам все по-малко интервюта и този подход предадох като единствен съвет на моя наследник, добавя бившият вицепремиер.
Той споделя, че е бил напълно неподготвен за личните нападки в медиите, които според него са били вдъхновени от негови политически съперници,включително в правителството, както и от противници на реформите. Някои от злословните публикации той обяснява с измислици на жълтата преса, насърчавани от спадащия му заради реформите рейтинг.
Според тези статии бях купил множество имоти в чужбина, имах много любовници, работех за няколко разузнавателни централи, възнамерявах да завзема властта в правителството, бях основал няколко опозиционни партии. Всъщност нещата бяха доста по-обикновени, коментира Дянков.
Бившият вицепремиер признава провала на някои от предприетите реформи, особено в областта на здравеопазването. Той отбелязва, че трима министри в сектора са напуснали постовете си безславно и унизени, тъй като в случая са били засегнати широки интереси, включително икономически, предвид това, че бюджетът за здравеопазване в нашата страна е вторият по големина след средствата за пенсии. Губехме битката всеки път и бивахме очерняни в медиите, обобщава той.
Дянков днес намира за свой пропуск това, че не е увеличил ударно заплатите на учителите с 30-50 процента, за да повиши качеството на образованието и интереса към професията.
Симеон Дянков разказва, че в началото на 2013 г. правителството е имало намерение да изтегли голям заем, за да повиши покупателната способност чрез увеличаване на пенсиите и заплатите на служителите в обществения сектор в навечерието на предстоящите избори. Когато попитал кой ще плаща заема, получил отговор "следващото правителство".
Дянков признава, че след напускането на правителството се е почувствал вцепенен, макар да е продължил да общува с повечето си бивши колеги министри. Отнело му няколко месеца, за да се пренастрои от тежкия график към моментите на тишина и спокойствие, като част от възстановителния период използвал да напише своята книга.
В анализите си той търси отговори на въпросите дали кризата в еврозоната е намерила най-добрите политически и експертни решения, какво е довело до нейното овладяване, как подобни сътресения биха могли да бъдат избегнати занапред.
Според Дянков, кризата не е била изненада за икономистите и е можело да се предвиди още в началото на века. Сред причините за това в представянето той открои твърде сложния механизъм за взимане на решения в ЕС.
Като ползва примера с Гърция, Дянков посочи, че са били предприети множество грешни стъпки. Той препоръча държавите, чиито икономики са слаби и зависят от малко на брой приходни пера, да се ориентират към увеличаване на производството и износа там, където са най-силни. Това няма нищо общо с иновациите, коментира Дянков.
Според него САЩ са се справили за месеци, а не за години с кризата, както ЕС, защото имат централизирана система за взимане и налагане на решения.
По повод стъпките за изход от кризата той критикува резултата от срещата на германския канцлер Ангела Меркел с тогавашния френски президент Никола Саркози в Довил през 2010 г., довела до задълбочаване на проблемите. Дянков коментира, че най-добрата стъпка към изхода е било изказването на председателя на Европейската централна банка Марио Драги от 2012 г., когато заявил, че ще бъде направено всичко за спасяването на еврозоната.
Доброто здраве на еврото е в основата на здравия политически съюз в ЕС, посочва Дянков. Той "предписва" на България, Чехия, Унгария, Полша, Румъния и Хърватия бързо отправяне към ЕРМ-2, т. нар. "чакалня" на еврозоната.
Отново по повод на гръцката криза Дянков изразява мнение, че първият спасителен пакет е бил недостатъчен и зле замислен.
Той определя подхода за утвърждаването на Европейския механизъм за стабилност като провал и като аматьорски. Според Дянков Кипър е можело да избегне срива, но много европейски политици са взели държавата за жертва от вътрешнополитически подбуди, което оценява като "незряло". По негово мнение Европа има нужда от фискална отговорност и отбелязва, че по-големите обществени разходи са свързани с повече корупция.